Jan får äntligen leka pilot

Tre år har gått sedan Jan Kviby gick i pension efter många år som räddningschef för Sörmlandskustens räddningstjänst. Nu håller han återigen i spakarna. Som instruktör för flygsimulatorer på F11-museet "leker" han ut sin pojkdröm: Pilot.

Övrigt2014-03-19 07:31

– Nu flyger jag flera dagar i veckan med simulatorn, skrattar Jan Kviby medan han kryssar mellan flygplanen inne på Sveriges flygspaningsmuseum F11-museet i Nyköping.

I 25 år var han räddningschef inom Sörmlandskustens räddningstjänst, varav de första 10 åren var i Oxelösund. Innan dess arbetade han tio år som brandman och utbildade sig därefter till befäl. Men pilot var egentligen drömmen. I tonåren började han segelflyga och såg en framtid inom flygvapnet.

– En av de gamla piloterna här sökte till Ljungbyhed samtidigt som mig hösten 1965. Han kom in, men inte jag. Och då hade jag två yrkesval: pilot eller brandman. Det blev nummer två, säger Jan.

– Men jag har haft ett väldigt bra yrkesliv inom räddningstjänsten, så jag gnäller inte. Nu kan jag å andra sidan passa på med simulatorernas hjälp att få göra det jag hade hoppats att jag skulle få göra när jag var 19-20 år, ler han.

I ett år har Jan hunnit arbeta här. Det är både på lek och fullt allvar han intar sin instruktörsroll.

– Det finns de som lite vårdslöst kallar det "gubbdagis" skämtar han.

– Man känner sig verkligen som en i gänget. Det är ett eldorado för den som är historie- och flygintresserad. Här finns en enorm kunskap och ett gemensamt intresse.

På F11-museet finns två olika flygsimulatorer: Cessna och Viggensimulator. Jan berättar att det brukar låta olika beroende på vem som flyger.

– När tjejer flyger hör man gapskratt och "gud vad häftigt". När killar flyger är det dödstyst. Sedan kommer de ut högröda i ansiktet. De ska väl göra sitt bästa för att imponera, skrattar Jan och berättar att även instruktörerna då och då övar på att hålla ögonen på horisonten.

– Vi hinner snurra runt lite i luften också. Även tidigare piloter tycker det är kul med simulatorn. Men min första landning var inte alls snygg.

Jan berättar att den ena, Viggen, har stark motor, vilket gör det möjligt att göra rollar och looping. Han gestikulerar en "Stående åtta". Men det går inte bara att "lalla omkring" säger han.

– Flyger man avancerat på låg höjd från Stockholm och ska följa E4 hem med Viggen Urban 58 då får man skärpa sig. Det funkar inte att sitta fundera på vad man ska käka till lunch.

Då är det inte bara dagis?

– Jo, det klart. Men även gubbar måste vara allvarliga ibland. Man vill ju inte göra minsta fel och krascha rakt in i skogen i 800 kilometer i timmen inför alla andra instruktörer, skrattar han.

Samtidigt är han medveten om att konsekvenserna inte är de samma som i verkliga livet.

– Det är bara att starta om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om