Jönåker satsar på nytt
En ny framtida bana för moto-cross. En helt ny klubb. En markbit som har stor potential. Snacka om att det finns jobb för alla i Jönåkerstrakten som gillar att ha kul på två hjul och nu kan få utlopp för åk-glädje under ordnade former.
Därmed vet jag ju inte om mitt spontana namnförslag kommer att hålla. Men det är ju enkelt folk förstår ju direkt vad det handlar om, så det lutar väl åt att vi kommer att anta namnet Jönåkers Cross så småningom, säger Rolf Carlsson.
Tillståndet räcker än så länge bara för att få köra motocrosscyklarna på lördagar.
Sättet föreningen kom till är värt ett par rader i sig. Den ursprungliga idén kom hör och häpna från Jönåkers IF:s gymnastiksektion.
Ja, det var faktiskt Annika Hoseth som förde fram idén att använda marken här vid järnvägen för att köra motocross på. Jag tände på den idén och på den vägen är det, säger Rolf Carlsson.
Men när kommunen väl hade gett sitt godkännande drog sig Jönåkers IF ur. Tanken att få en crossektion var okej men inte det eventuella ekonomiska risktagandet.
Det enda problemet är att vi ännu inte har några föreningsmänniskor hos oss, annars är det nog lika bra i förlängningen att vi kan rå oss själva, säger Rolf.
Intresset tycks i alla fall vara stort. Nära nog 20 barn, ungdomar och föräldrar dök upp när SN-sporten skulle kolla läget vid de aktuella markerna.
Vi får hjälpas åt att bygga. Lite i taget. Hyra in lite maskinhjälp, men annars göra det mesta själva. Sedan är det tänkt att de äldre ungdomarna ska kunna åka i ett par timmar och bygga bana i ett par timmar
att bara bygga är ju inget roligt, ler Rolf Carlsson.
Tidigare har det körts en hel del med crosscyklar på gärden och liknande.
Det finns väl omkring 20 crossmaskiner i trakten redan i dag, uppskattar Rolf Carlsson.
Nu blir det betydligt mera ordnade former för alla som vill köra. Och det saknas inte projekt för den som vill hugga i. Motocrossbanan är bara en del.
Marken är stor. Vi räknar med att bygga en bana för BMX-cyklar och en tredje slinga för vanliga mopeder. Det finns gott om ungdomar i trakten som kan behöva åka av sig en del och se att de är ganska mänskliga tekniskt, säger Rolf.
Sedan upplåter vi gärna mark till exempelvis en skateboardramp. Vi har plats för sånt också bara att man får bygga själv, tillägger han.
Men det finns instruktioner från kommunen hur avgränsning mot järnväg ska göras.
Först måste vi bygga staket mot järnvägen och den del som ligger nära Kilaån. Vi ska ha en bullerbarriär av halm och liknande material också, sen blir det väl en del av motocrossbanan som vi börjar med, säger Rolf Carlsson.
Han är mycket besviken över utebliven hjälp av Nyköpings kommun.
Kommunen har redan hunnit debitera 4 500 kronor för handläggningen av vår ansökan; man tycker att aktiveringen av ungdomar i stället kunde vara värt något. Men hittills har vi inte fått en enda krona. Vi kommer att få förlita oss på EU-bidrag för utveckling av Kiladalen.
Plus många arbetsvilliga händer. Små och stora. Alla kommer garanterat att behövas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!