Källvikslinjen struken ur listan

Satsa på Källvik eller inte, det är frågan. Strategiskt viktigt landfäste, säger kommunen. Men Länstrafiken har dragit in linjen.

Övrigt2003-08-28 00:01
553:an mellan Trosa och Källvik var kanske inte mycket att hurra för. Några fasta dagliga turer handlade det inte om. Men om någon Källviksbo ringde två timmar innan så kom bussen, eller vanligen en bil.
När en Källviksbo nyligen kollade bolagets hemsida fick han en chock. Där meddelades att Länstrafiken från och med den 18 augusti gjort en nerdragning av trafiken till Källvik.
I själva verket handlade det om en indragning. Någon möjlighet att ta sig till eller från Källvik med allmänna kommunikationer finns inte längre. I ett brev till Länstrafiken protesterar Sandvikshagens samfällighet mot beslutet.

Det har inte förankrats hos de boende. Det innebär att en utveckling där äldre fastboende säljer sina hus till yngre fritidsboende med bil förstärks. Indragningen sammanfaller också med att vägverket har fått EU-pengar för att bygga ut bryggan och att Trosa kommun vill anta en ny detaljplan för att förstärka samhällets roll som strategiskt landfäste. Kort sagt: beslutet är ologiskt, tycker samfälligheten.
Vi vill att Länstrafiken i Sörmland omprövar beslutet i dialog med kommunen och landstinget, skriver Sandvikshagens talesman Bengt Gerdin.

Enligt Länstrafikens områdeschef i Sörmland, Göran Gullbrand, har indragningen initierats av kommunerna och landstinget.
Vår trafik finansieras till stor del av bidrag från ägarna. Prognosen för nästa år pekade mot ett ägartillskott på 222 miljoner. Sommarens beslut om indragningar innebär en besparing på 17-18 miljoner. Ändå måste kommuner och landsting skjuta till 198 miljoner i år och 205 miljoner 2004, säger han.
553:an till Källvik utgör bara en liten del av trafiken: en morgon- och en eftermiddagstur till Trosa i vardera riktningen måndag, torsdag, fredag, lördag och söndag. Enligt Gullbrand kostar de efterfrågansstyrda linjerna cirka två miljoner årligen. Hälften av dem är nu indragna, en besparing runt miljonen.
Problemet är att när vi reducerar linjenätet tar vi också bort intäkter. Därför måste vi ta till lite extra.

Yngve Hurtig (s) är Trosa kommuns representant i Länstrafikens styrelse. Uppgiften är dock inte att föra kommunens talan utan att se till bolagets bästa, påpekar han.
Nerdragningen var nödvändig. Vi har tvingats prioritera och vi valde att inte dra ner på pendlartrafiken. De bussarna fortsätter att gå även om bara två eller tre reser med dem dagligen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om