Kampanj ska få unga att fimpa cigaretten
Varje dag börjar 50 ungdomar att röka. Sara är 16 år och har rökt i ett halvår. Det började som en grej på rasterna, man provade några bloss av någon kompis, säger hon.
Det är som att bita på naglarna, något att göra när man är rastlös.
Trots att Sara bara har rökt i sex månader börjar hälsoproblemen redan göra sig påminda.
Jag blir andfådd mycket lättare, och min kondition har blivit mycket sämre, säger hon.
Saras mamma och pappa vet om att hon röker.
De tycker det är jobbigt, men de kan inte göra något åt det.
I Sverige är det lag på att man ska vara 18 år för att få köpa cigaretter. Sara får oftast tag på cigaretter från äldre kompisar som köper åt henne. Eller så köper hon själv.
Det finns några ställen i Nyköping som säljer cigaretter till mig, utan att jag behöver visa leg, säger hon.
Varje dag börjar omkring 50 ungdomar i Sverige att röka. Samtidigt dör 7 000 personer varje år till följd av rökning.
I dagarna startar en ny antirök-kampanj för att få ungdomar att inte hamna i Saras situation. Fashion of A Non smoking generation heter kampanjen, som är resultatet av ett samarbete mellan organisationen A non smoking generation och klädkedjan MQ.
Kampanjen fokuserar på rökning från ungdomars perspektiv. Att det inte är coolt eller fräscht att röka. Med hjälp av modeikonerna Ebba von Sydow och Per Nilsson, som har gjort ett avståndstagande från tobak, ska ungdomar förstå att det är dumt att börja röka. Utomhusaffischer med bilder på Per och Ebba sitter redan uppe på stan.
Per och Ebba är chefredaktörer för var sin modetidning och förebilder för många unga i dag. Ingen av dem röker, och de ser gärna att ungdomar inte börjar. Därför har de båda ställt upp som ambassadörer för kampanjen.
Det är en viktig fråga, säger Per Nilsson, chefredaktör för tidningen King.
Fotnot: Sara heter egentligen något annat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!