PÄ andra sidan av den amerikanska grÀnsen ligger El Paso, dÀr en ung advokat (Michael Fassbender) har förÀlskat sig i en Ànglalik flicka (Penélope Cruz). Vad hon inte vet Àr att han har inlett ett samarbete med nÄgra kriminella klienter - en investering i knarksmuggling som kan resultera i stora pengar eller i katastrof.
Regissören Ridley Scott lÄter oss inte fundera lÀnge pÄ vilken utgÄngen blir. Filmens olycksbÄdande stÀmning Àr öronbedövande, kÀnslan av en resa mot undergÄngen hamras obönhörligt in. NÀr advokatens kumpan Reiner (en prillig nattklubbsÀgare spelad av Javier Bardem) mÄlande berÀttar om en sÀrskilt otÀck avrÀttningsapparat som kartellen anvÀnder, Àr det bara en tidsfrÄga innan vi kommer att fÄ se den göra köttfÀrs av en av nyckelfigurerna.
PÄ ett sÀtt Àr det uppfriskande - som en exakt antites till mysbrottsligheten i filmer som "Ocean's eleven" (det enda som binder dem samman Àr Brad Pitt i en bÀrande roll). Men vÄldet blir till sist sÄ entonigt att budskapet om kartellens ondska inte gÄr att ta in.
"The counselor" Àr författaren Cormac McCarthys debutfilmmanus. McCarthy nÀmns ofta i Nobelsammanhang och hans böcker "VÀgen" och "No country for old men" har blivit hyllade filmer. DÀrför kÀnns det mÀrkligt och ganska sorgligt att just manuset Àr en av filmens stora svagheter.
Dialogen Àr högtravande och rollfigurerna papperstunna. Vi förstÄr aldrig riktigt varför huvudpersonen gett sig in i den hÀr livsfarliga leken. I stÀllet fÄr vi lyssna pÄ en serie pseudodjupa monologer som Àr glömda i samma stund som eftertexterna rullar.
SÀrskilt nedslÄende Àr kvinnoportrÀtten, frÄn Penélope Cruz blodfattiga madonnafigur till Cameron Diaz ondskefulla rovdjurskvinna. Misogyna repliker som "jag gillar smarta kvinnor - det Àr en dyr hobby" blir den sista spiken i kistan. (TT)
Karin Svensson/TT