Ketchupeffekten

Övrigt2005-05-06 17:00
!Först kom det ingenting och sedan ingenting, och nu kommer allt på en gång. Plötsligt produceras det mängder av rapporter som talar om de positiva effekterna av regionförstoring i Stockholm-Mälarregionen. Senast i raden är Stockholms stad som i sin framtidsutredning konstaterar att flera kommuner både i Sörmland och Uppland ingår i Stockholms snabbt växande lokala arbetsmarknad. Stockholm som alltid har kunnat växa oberoende av sina grannar har plötsligt upptäckt att huvudstaden har blivit för liten och är numera en aktiv part i Mälardalssamarbetet. I framtidsutredningen skriver de bland annat om behovet av nya bostäder och kommunikationer i Nyköping, Gnesta och Trosa.

Det har en stor betydelse för Ostlänken att hela Mälardalen backar upp projektet som en nödvändig sträckning för att förkorta restiderna och förbättra pendlingsmöjligheterna från Linköping via Nyköping till Stockholm.

Andra utredningar som har gjorts i samarbete mellan länsstyrelserna i Stockholm-Mälarregionen visar att regionförstoringen medför ökad tillväxt i samhället och större inkomster för den enskilde individen. Men pendling är dyrt eftersom taxorna inte är samordnade över länsgränserna och innebär en stor tidsuppoffring. Studier visar att det främst är högutbildade män som långpendlar beroende på hur män och kvinnor ser på ansvaret för hem och barn.

Det är en utveckling som redan har skapat växande löneskillnader mellan kvinnor och män i regionen. Om inte pendling blir ett attraktivt och realistiskt alternativ också för kvinnor, står vi inför ett jättelikt och allvarligt jämställdhetsproblem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om