Klart med sandrally först maraton i snö
Nu är det klart att Dakarsatsningen kommer att gå hem. Och Nyköpingveteranen Bosse Hotton Hansson tränar redan sex gånger i veckan, varav tre gånger med motorcykel i den djupa snön. Det passar perfekt för närmast väntar ett riktigt tufft lopp i Finland med samma underlag.
Nu känns det jätteroligt att åka över. Och jag vill byta ut alla andra och fjärdeplatser mot en seger i min klass, tillägger han.
Det normalt så ettriga ljudet från en endurocykel blir njutbart i den på vissa ställen nästan meterdjupa, knarrande nästan tio minusgrader kalla snön. Snacka om estetisk ljuddämpare. Han dyker upp snabbt. På raksträckan laddar Hotton på ordentligt. Körställningen är mestadels sittande. Längs hela spåret är det tre rännor.
Man kan jämföra det med att sitta och köra motorcykel i en rodelbana. Fötterna måste man använda till att hålla balansen. I Finland brukar fötterna domna bort rätt så snabbt.
Baktrakterna får också ta en hel del stryk om man säger så.
Ja, det går inte att stå upp många meter. I en sån här ränna riskerar man att vurpa direkt i så fall. Redan efter en dags tävling så har man fått babianarsle, skrattar Hotton och sätter på sig hjälmen för att fortsätta tretimmarspasset.
Det är i månadsskiftet mars april det bär av i loppet som startar i Helsingfors men snart letar sig upp i mera snösäkra platser som Lahti och Jyväskylä.
Grovt sett kan man säga att vi kör runt sjön Päijänne. Det är ojämnt underlag. Kallt och jävligt. Ett riktigt tufft lopp, förklarar Hotton.
Finns det några likheter med att köra i snö och sand?
Nej, inga alls. Men jag härdar psyket. Hårdheten att bara köra på fast det är tjurigt är viktig i Dakar.
Blev du inte tveksam till Dakarstart när dödsolyckorna fortsätter att droppa in?
Nej, det går inte att tänka så för i så fall skulle man inte ge sig ut i den vanliga trafiken.
Men Dakarrallyt måste väl ändå anses som ett av världens farligaste lopp för er motorcyklister?
Jo, det stämmer. Men jag kan bara tänka på min egen körning. Och jag är inte så mycket för att chansa med att ladda på för mycket. Målet är i första hand att ta mig i mål.
Men det finns vissa tankar på en bättre placering än när Hotton styrde in i Senegals huvudstad i januari 2005. Då klarade han med sin 50:e plats målet att vara på bättre halvan. Drygt 100 av nära 300 startande fullföljde. Han tappade massor med tid då arrangörerna hade tilldelat förarna för lite bränsle och vissa däribland Hotton helt enkelt blev kvar i öknen hela natten.
Ja, hade jag inte tappat de där timmarna skulle ju placeringen blivit betydligt bättre. En placering runt 25 känns faktiskt fullt möjlig om allt klaffar.
Arbetet med att få kroppen i trim har sedan länge börjat. Men även specialcykeln som ska ta Hotton till Dakar i januari nästa år har fått omvårdnad efter att ha stått orörd i ett halvår efter målgången.
Den är nedplockad i molekyler. Skalet är ivägskickat för att lackas, säger Hotton.
Färgvalet gör att det kan bli lättare att upptäcka Arnöbon på tevebilderna.
Den blir målad med svenska flaggans färger, avslöjar Bosse Hotton Hansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!