Klok miljöpolitik säkrar bilar med bättre bränsle
Det är ett skarpt centerförslag med tydlig miljöprofil som miljöminister Andreas Carlgren välkomnar. Åtgärden ska minska skadliga utsläpp utan att beskatta bort den privata bilismen och den frihet som denna ger människan. Det är rätt tänkt. För alliansen är det viktigt att aldrig framstå som bilens och privata transportens fiender, vilket är samma sak som landsbygdens. Låt antibilismen hålla till vänster.
Är detta då genomförbart? Det är ingen utopi att alla nya bilar som säljs 2015 ska drivas med mer miljövänliga drivmedel än vanlig bensin eller vara mycket bränslesnåla. Men årtalsexercis är inte det avgörande. Det skulle nog gå att genomföra till 2012 om man inte gavs något val. 2015 ger en mer mänsklig omställningstid för köpare och säljare. Krävs det något eller några år till är det inget stort bekymmer. Den svåra frågan är vem eller vilka som ska stå för de ökande kostnaderna för den nya bilparken.
Bilbranschen vet att de bensinslukande bilarnas tid går mot sitt slut. Blir de nya miljöbilarna för dyra, höjer staterna bensinskatten i stället. Det förlorar fler på.
I takt med att en allt mer global opinion ställer krav på åtgärder och påföljande globala politiska överenskommelser sätter mål och gränser för utsläpp och miljöpåverkan, står branschen inför en tuff utmaning. Då krävs att politik och marknad samverkar. Över nationsgränser är att föredra framför enbart nationella lösningar.
Miljövänliga fordon kostar än så länge mer än de andra. Konsumenterna tvingas köpa något dyrare bilar. Bränslekostnaderna lär knappast minska, även om bensinskatten förblir oförändrad. Staten, som ytterst begär omställningen, bör därför uppmuntra kloka miljöval.
Regeringens miljöbilsrabatt har gett mersmak. Den har sin plats i den fortsatta utfasningen av törstiga bensinbilar. Sannolikt bör man kombinera det med stimulanspengar för att skrota gamla fordon. Men det kräver varsam hantering.
Miljöbilsrabatter får aldrig bli en intäkt för höjda marginaler för biltillverkarna. Det kräver kräsna bilköpare samt aktivt granskande konsument- och miljöorganisationer. Det borde Sverige inte lida brist på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!