Knepig sträckning över Nyköping
Vi trodde att Nyköping skulle vara svårast. Men inte att det skulle vara så här svårt.Tomas Köhler, projektledare på Banverkets projekt Ostlänken erkänner att Ostlänkens sträckning förbi Nyköping är mycket komplicerat för Banverkets folk.
Där var det någon statistiker som hade räknat ut att det fanns 10 400 alternativ. Och det är förmodligen en betydligt lättare sträcka än genom Sörmland.Det som komplicerar projekteringen så mycket är att banan på något sätt ska passera både Nyköping och Skavsta. Det gör att det finns många alternativ bara där.
Sedan har vi även de två samrådsförslagen som finns. De måste man också ta på allvar, säger Köhler.
Ett av samrådsförslagen föreslår ett stationsläge vid nuvarande busstationen i Nyköping och ett stickspår till Skavsta där huvudstationen finns.
Det har ju funnits en station där en gång i tiden. När TGOJ-banan fanns, säger Köhler.
Det andra förslaget föreslår att järnvägens huvudbana går genom både Nyköping och Skavsta.
Sträckningen förbi Nyköping är så komplicerad att det kommer att hållas ett speciellt samrådsmöte bara om Nyköping.
Då hoppas vi att vi har tagit fram bra underlag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!