KO stämmer Ryanair

Konsumentombudsmannen, KO, stämmer flygbolaget Ryanair. Anledningen är att KO anser att företagets reklam är vilseledande.

Övrigt2002-05-27 23:02
Det irländska flygbolaget Ryanair, som bland annat flyger från Skavsta flygplats i Nyköping, stäms av KO för vilsledande reklam. Ryanair har vid flertalet tillfällen tidigare kritiserats av KO för att företagets marknadsföring har varit osaklig.
Vi har haft många anmälningar mot Ryanair genom åren och ställt krav på att företaget måste ange priserna som totalpriser, inklusive skatter och avgifter, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande konsumentombudman, och tillägger att det inte är ovanligt att KO stämmer företag för vilseledande reklam.
Ryanair har blivit bättre men inte tillräckligt bra.
I reklamen som KO kritiserar den här gången jämförde Ryanair priserna på de egna bijetterna och SAS lågprisbiljetter för reguljärresor till London. Jämförelsen föll klart ut till företagets egen fördel, men brast på flera konkreta punkter, anser KO.
I annonserna, som publicerades under mars månad i rikstäckande tidningar, omfattade Ryanairs prisuppgift inte någon avgift för en flygförsäkring. Ingen hänsyn hade tagits till olikheter i service mellan bolagen och inte heller att de båda bolagen trafikerar olika flygplatser.
Enligt KO var marknadsföringen även vilseledande eftersom begränsningar i veckodagar och villkoren för av- och ombokning inte framgick tydligt i annonsen.
Inom kort väntar KO ett besked från Marknadsdomstolen om ett interimistiskt (provisoriskt) förbud fram tills dess att målet är avgjort. Det interimistiska förbudet ska i så fall gälla för vilseledande marknadsföring, såsom reklam som inte anger totalpris på flygresor och utelämnar annan viktig information.
Ansvariga på Ryanair kunde inte lämna någon kommentar angående stämningen under gårdagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om