BBC får ofta beröm för sina kvalitativa public service-program. Brittisk tv kan konsten att kombinera underhållning med utbildning på ett sätt som få andra mäktar med. Men allt brittiskt och bra är inte BBC:s förtjänst. På reklamkanalen Channel 4 har ett program under 20 års tid gjort skäl för epiteten publiksuccé och public service, arkeologerna i Time Team.
De som hävdar att bara public service-bolag kan göra bra public service-tv har alltså fel. Det fungerar också i reklam-tv. Time Team, ett gäng arkeologer som får tre dygn på sig att besvara en arkeologisk gåta, har genom året kompletterats med konkurrenter, sidoavsnitt och till och med livesändningar. Utgrävnings-tv skulle inte precis skapa Stenmarkstämning i Sverige, men i den fyndrika brittiska jorden finns ständigt nya gåtor att lösa. I Sverige har serien gått att följa bland annat på Discovery Channel, Kanal 9 och Viasat History.
Häromdagen meddelade kanalledningen att det inte blir fler säsonger efter den tjugonde. Kostnaderna och kraven på produktionen har rakat i höjden, jakten på växande tittarsiffror ges upp. Det är både sorgligt och förståeligt. Synd att det tar slut när programmet började hitta tillbaka till sina rötter, bort från en glättigare yta och åter till grävarna och bokmalarna. För det var detta som var tjusningen.
Den kanske mest färgstarka experten i programmet har varit Wessex-arkeologen Phil Harding, som aldrig skulle ha vunnit vare sig Idol eller Supermodel. Han är en klurigt spontan, egensinnig arkeolog som kan tappa andan inför lite benrester eller skiftningar i ett jordlager – och få tittarna att förstå att något speciellt har hänt.
Trender kommer och går, goda programidéer är hållbara. Bra public service kan betala sig utan licenspengar. Det är inte meningen att låta konservativt fisförnäm, men ge mig ett entusiasmerande lärorikt historiskt program – inklusive reklampauser – och jag tar det före alla fortfångar, modellkamper och robinsontävlingar.
Tänk er ett kommersiellt program som lockar storpublik och får tittarna att längta efter en spade och ett såll för att gräva ett kvadratiskt hål på den egna tomten – på jakt efter den nära historien. Det är vad Time Team lyckades med.
Programledaren, skådespelaren och före detta parlamentsledamoten Tony Robinson har varit med från början, alla 20 säsongerna. Vem hade trott att Baldrick från humorserien Svarte Orm skulle kunna göra en så stor folkbildningsinsats för så många?