Kommunen bygger ny vÀg till Vivesta

Kommunen tÀnker knyta samman Vivesta med de centrala delarna av Oxelösund genom att bygga en 400 meter lÄng vÀg. PÄ sikt finns det stora planer för omrÄdet.

Det röda strÄket i övre vÀnstra hörnet visar den planerade vÀgen mellan Sundsör och VivestavÀgen. I det nedre högra hörnet av kartan syns strÀckningen för den vÀg som ska byggas till SSAB:s truckstop och som mest Àr till för att de lastbilar och lÄngtradare som har Àrende dit.

Det röda strÄket i övre vÀnstra hörnet visar den planerade vÀgen mellan Sundsör och VivestavÀgen. I det nedre högra hörnet av kartan syns strÀckningen för den vÀg som ska byggas till SSAB:s truckstop och som mest Àr till för att de lastbilar och lÄngtradare som har Àrende dit.

Foto:

Övrigt2018-01-11 18:30

Allt tyder pÄ att det kommer byggas en ny bilvÀg mellan VivestavÀgen och korsningen mellan Verkstadsgatan och Maskingatan i Sundsörs industriomrÄde. Samtidigt har kommunstyrelsen beslutat att ta fram ny industrimark i anslutning till södra delen av vÀgen.

– ByggmĂ€staren 8 bestĂ„r av ganska kuperad mark och en del av det material som vi fĂ„r nĂ€r vi sprĂ€nger kan vi anvĂ€nda för att bygga den nya vĂ€gen med. Det blir en win win, sĂ€ger Jens Andersson som Ă€r mark- och exploateringsstrateg vid Oxelösunds kommun

– Om kommunfullmĂ€ktige godkĂ€nner tillĂ€ggsbudgeten kommer bygget av vĂ€gen att bli av. DĂ„ pĂ„börjas bĂ„da arbetena strax innan sommaren. Vi Ă€r lite positiva och glada över att det hĂ€r. Det blir tvĂ„ flugor i en smĂ€ll, fortsĂ€tter en mĂ€rkbart nöjd Andersson.

Egentligen blir det tre flugor i en smĂ€ll. VĂ€gen till Vivesta byggs av en anledning – att knyta samman en ganska avskymd och lantlig del av Oxelösund med de centrala delarna – för att pĂ„ sikt möjliggöra för mer permanentboende. Samtidigt som vĂ€gen anlĂ€ggs ska man lĂ€gga ner vatten, avlopp och elledningar och fiber lĂ€ngs med den. PĂ„ sikt handlar det alltsĂ„ om att göra Vivesta till mer av ett vanligt bostadsomrĂ„de.

– Det finns mĂ„nga enskilda avlopp i omrĂ„det. Det finns inget beslut om det, men den lĂ„ngsiktiga lösningen kommer nog bli att de privata fastigheterna pĂ„ ett eller annat sĂ€tt ansluts till det kommunala vatten- och avloppsnĂ€tet, sĂ€ger Andersson.

SN har tidigare skrivit om att det planeras en vĂ€g mellan Aspaleden och Sundsörs industriomrĂ„de dĂ€r SSAB:s truckstop ligger. Än sĂ„ lĂ€nge har man enbart tagit ner skogen och gjort en geologisk undersökning som visar att det behövs förstĂ€rkningar av marken för att klara av den tunga trafiken. Den vĂ€gen, som Ă€r ett par hundra meter och leder fram till Aspaleden, blir ett par hundra meter lĂ„ng. Initialt var det tĂ€nkt att det skulle byggas en rondell dĂ€r den nĂ„r fram till Aspaleden.

– Det blir ingen rondell. Vi mĂ„ste beakta sĂ€kerhetsavstĂ„ndet till kraftledningens stolpar som finns i nĂ€rheten, sĂ€ger Andersson.

SÄ mycket kostar projekten vid Sundsör

VÀgen mellan Sundsör och VivestavÀgen: Budget pÄ sex miljoner kronor inklusive VA, el och fiberdragning.

Ny industrimark i Sundsör: 4,5 miljoner kronor.

VÀgen mellan Aspaleden och SSAB:s truckstop: Kommunens kalkyl Àr att den kommer att kosta 5,5 miljoner kronor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!