Besöksnäringen i Nyköping är på tillväxt och antalet besökare har ökat stadigt de senaste åren. För att få extra snurr på den internationella marknaden och nå uppsatta mål om ökad besöksnäring och tillväxt vill kommunen nu intensifiera sin internationella marknadsföring mot kommande flygresenärer som reser via Skavsta flygplats.
‒Just nu har vi inget riktat internationellt marknadsföringsavtal och har inte haft på två år, säger Urban Granström. I efterdyningarna av SN:s granskning av kommunikationsavdelningens tvivelaktiga kampanjupphandlingar, tillägger Urban Granström att en upphandling av den nya internationella marknadsföringstjänsten självfallet ska ske om kommunstyrelsen godkänner förslaget nu på måndag.
Kommunikationsavdelning har ansvaret för kommunens varumärkesarbete och i en tjänsteskrivelse som signerats av kommunikationschefen Palaemona Mörner och kommundirektör Erik Carlgren föreslås att pengarna ska tas från målområdet Hållbar tillväxt, eftersom att kommunikationsavdelningens budget inte rymmer den här typen av riktad marknadsföring. I målområdet Hållbar tillväxt finns medel fonderade till den här typen av engångsinsatser.
‒Jag tycker en miljon är en rimlig summa. Det är lågt om man jämför med kommunens tidigare internationella marknadsföringskampanjer, säger Urban Granström.
Nyköpings kommun mäter frekvent omsättningen i besöksnäringen och Urban Granström hävdar att en internationell marknadsföringskampanj självklart kommer följas upp.
Kommunikationsavdelningen måste rapportera resultatet av insatsen senast i december 2018.