Konsten att vinna en svensk valrörelse
Opinionsbildningen går trögt. Väljarna verkar ha tröttnat på det gamla regeringspartiet. Därför ger man sig nu ut på turné.
Under den närmaste månaden kommer invånarna i 290 kommuner att få veta vilka socialdemokraternas viktigaste lokala vallöften är. Socialdemokraterna har förlorat kampen i riksmedierna, men ska nu försöka ta hem den i de lokala och regionala medierna.
Utöver de opinionsmätningar som redovisas i pressen flera gånger i månaden, genomför socialdemokraterna egna finkalibrerade opinionspejlingar. Dessa sköts enligt uppgift av företaget Votia under ledning av den politiske konsulten Bo Krogvig (s), som för övrigt är samma konsult som är bollplank åt Nyköpings Göran Forssberg (s) och samma företag som genomförde Nyköpings rådslag om skatter för fyra år sedan. Opinionsmätningarna ger socialdemokraterna fortlöpande information om reaktioner i väljarkåren. Mätningarna görs tätare och tätare ju närmare valet vi kommer för att anpassa budskapet, enligt känd amerikansk modell.
Turnén startade i veckan med att statsministern var i Nynäshamn och tog det första spadtaget till utbyggnaden av vägen mellan Stockholm och Nynäshamn.
I förrgår var den inte lika kände riksdagsmannen Mikael Damberg (s), i Gnesta och lovade två miljoner kronor nästa år för att höja kvaliteten i barnomsorgen som är en het politisk fråga just där. Dessutom får Sörmlands kommuner dela på 800 plusjobb i den offentliga sektorn, meddelade riksdagsmannen frikostigt. Man bockar och tackar allra ödmjukast.
Det står självfallet alla partier fritt att bedriva valkampanjer grundligt och systematiskt. Men stötande är att socialdemokraterna reser runt och sprider hett eftertraktade löften som om de vore gåvor från partiet - när det i själva verket är allmänhetens pengar som används för att säkra den egna valsegern.
Catharina Håkansson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!