Kostsam rekrytering av chefer

När Gnesta tvingas rekrytera tre nya förvaltningschefer kan det kosta skattebetalarna 600 000 kronor.

Övrigt2006-03-17 23:36
Det här är nyckeltjänster, felrekryteringar blir väldigt kostsamma, motiverar kommunalrådet Henric Sörblad (m) kostnaden.
På kort tid har tre förvaltningschefer i Gnesta sagt upp sig, eller är på väg att göra det: kultur- och fritidschefen Markku Petäjäniemi söker nytt jobb, personalchef Christina Ek flyttar till Nyköping. Tidigare har socialchef Anne Saaristo sagt upp sig för ett nytt arbete i Vallentuna.
När kommunen sökte ersättare för socialchefen, anlitades en rekryteringsfirma som kostade kommunen ett par hundratusen.
Även för de två senaste vakanserna, kultur- respektive personalchefen, kommer rekryteringsfirmor att anlitas.
Det kan kosta kommunen liknande summor.
Ja, jag tror det, säger Henric Sörblad.
Förlusten av förvaltningschefernas kompetens är ändå den stora kostnaden, enligt Sörblad. Det tar minst ett år innan de nya cheferna är tillräckligt insatta i arbetet för att vara effektiva, tror Sörblad.
Drabbar det kommunen?
Det kan jag inte svara på men det blir andra medarbetare som får rycka in och hjälpa till, säger Sörblad.
Att tre chefer på kort tid slutar ska annars inte tolkas som att något är fel på Gnesta, enligt Sörblad.
De här tre har jobbat rätt länge. Markku har varit i sju år i kommunen, Christina Ek slutar av familjeskäl.
Michael Martinsson, tidigare skolchef, slutade i höstas för motsvarande arbete i grannkommunen Flen. Rekryteringen av hans efterträdare kostade också 200 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om