Kris i hanteringen
Tvekan och beslutsvånda är allvarliga hinder. I stort bekräftar rapporterna den allmänna bilden av de insatserna i Sydostasien såväl som i Sydsverige. Kriser och katastrofer inväntar inte kontorstider. Samhälleliga nyckelfunktioner - må det vara myndigheter eller företag - måste ändå kunna agera snabbt för att möta det oförutsedda och oväntade. Hjälpen måste fram, den kan inte vänta. Senfärdigheten efter flodvågskatastrofen började i toppen, när regeringen sent insåg situationens allvar och omfattning. Detta fick i sig följdeffekter under hela hanteringen.
De två kritiska rapporterna berör två viktiga ämnen. Det första är värdet av kommunikation - att det finns någon att vända sig till samt att så fort som möjligt komma på plats för att där kunna avgöra behoven bättre och även kunna möta drabbade. Det andra gäller värdet av snabbhet i reaktionen hellre agera en gång för mycket än att reagera en gång för lite. Dessa spelar en mycket stor roll för hur vi upplever samhällets insatser och stöd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!