Kritiserade gruppboendet miste jobbet

När en av de boende på Fjällgatan förflyttades för att någon ur personalen inte orkade med honom blev det för mycket för Angelica Eriksson.

Övrigt2005-05-09 07:28
Hon hade i ett par år sett hur de boende kränktes och nu kontaktade hon ledningen och berättade om hur illa de boende for av det dåliga arbetsklimatet på gruppbostäderna.
Det var en man som hade bott hela sitt vuxna liv där. Han är närmare 60 år och behöver rutiner och trygghet, berättar Angelica Eriksson som arbetade på Fjällgatan till i november förra året.
Det var fruktansvärt att lämna honom hos personal som han aldrig hade träffat förut.

Ledningen tog visserligen itu med problemet till en början, men det ledde inte till någon bättring.
Ett och ett halvt år senare skickade hon sin anmälan till Stockholms stad, som köper vårdplatserna, ledningen samt till länsstyrelsen.
Det ledde till att hon fick sparken.
Eller, som ledningen för Bellstasund omsorger kallar det, till att de valde att inte använda hennes tjänster längre. Enligt företaget var hon inte tillsvidareanställd.

Samtidigt som de sa till personalgruppen att jag hade gjort rätt som hade anmält och att det var min skyldighet fick jag en skriftlig varning där det stod att jag allvarligt hade skadat verksamheten och kommit med falska antydningar.
Angelica Eriksson frågade på vilket sätt hon hade skadat verksamheten, men fick inte något svar.
Lova Wallenskog var timanställd på Fjällgatan, också fram till november. Hon sade öppet att hon stödde det som stod i anmälan och att hon var kritisk till hur verksamheten sköttes av ledningen.

Även hon fick meddelandet att hennes tjänster inte var önskvärda längre.
Enligt omsorgschef Karin Winther valde företaget att inte anlita Angelica Eriksson och Lova Wallenskog mer eftersom de hade uttryckt att de inte hade förtroende för verksamheten.
Tycker du att det verkar konstigt att samma person som har anmält verksamheten inte får jobba kvar?
Kanske det, men det fanns en anledning till det. Många av de anställda kände ju inte igen sig i det som kom fram.
Angelica Eriksson känner sig frustrerad för hon anser att ledningen aldrig tog upp problemen till diskussion ordentligt.
Har du någon förståelse för att det var svårt att ha kvar dig på Fjällgatan när du hade kritiserat verksamheten och den övriga personalen?
Nej, jag tycker att det är ett resultat av ledningens agerande att det blivit så infekterat kring mig. De har hanterat det på ett dåligt sätt och låtit mig klä skott för kritiken, säger hon.
Jag kunde ha gjort det lätt för mig och låtit det vara. Det var ett tillfälligt jobb. Men det var en samvetsfråga för mig, ett måste.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om