Krock i kollektivet när 
alla ska med på bussen

Övrigt2012-08-02 05:00

Att resa miljövänligt blir allt dyrare. En sammanställning som Sveriges Radio gjort (8/1) visar att priset för ett månadskort i kollektivtrafiken ökat med i snitt 43 procent sedan 2003. I Södermanland är ökningen än större, 57 procent. Bakom priserna ligger ökade kostnader i form av dyrare drivmedel och större ambitioner.

Offentlig kollektivtrafik lider av krockande målsättningar. För att konkurrera med biltrafiken ska priserna vara låga samtidigt som tillgängligheten ska vara stor i gles- och landsbygd. Att erbjuda resor längs glest trafikerade sträckor är viktigt för att ge alla möjlighet att leva miljövänligt. Men det är också kostsamt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Stigande priser är därför en naturlig utveckling när trafiken byggs ut.

Likt merparten av den offentliga kollektivtrafiken har Länstrafiken Sörmland historiskt finansierats till hälften av skattemedel och till hälften av biljettpriser. Sedan 2003 har dock Södermanlands kommuner och landsting tagit på sig ett allt ökande ansvar. Bara mellan 2010 och 2011 satsades ytterligare 24 miljoner, medan biljettintäkterna ökade med ynka 2 miljoner. Snart uppgår subventionerna till två tredjedelar.

Sörmlänningarna har ovanligt generösa politiker vilket skapat de billigaste månadskorten i hela landet. Det offentliga tar sitt ansvar.

Politikernas satsningar är bra men får förvånansvärt lite effekt. Sedan 2006 har bussresandet i länet endast ökat marginellt.

Extra oroväckande är att resandet på landsbygden till och med är på nedgång. På landet är bilen det enda alternativet, i staden görs många bussresor som annars hade kunnat ske med cykel. Av miljöskäl bör framtida kollektivtrafiksatsningar främst rikta in sig på att återta landsbygden.

Trots skenande kostnader och stora investeringar ökar alltså inte det kollektiva resandet. Många resenärer har tillkommit men lika många har försvunnit.

De senaste årens förändringar med kontantfritt resande och snart enbart digitala tidtabeller har troligen minskat tillgängligheten för de utan datorvana. Problem att få trafiken att flyta vintertid lär ha skrämt många landsbygdsbor.

Ska sörmlänningarna resa miljövänligt lär det krävas smarta satsningar för att återfå dessa resenärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om