KRÖNIKA: Marknad för miljön

Övrigt2007-05-18 15:28
Marknadskrafterna är inte hotet mot miljön. De är en avgörande del av lösningen.
Det var vad Sörmlands Sparbanks vd Joacim Lindgren lyfte fram när han gästade centerungdomarnas förbundsstämma i Kalmar. Han talar naturligtvis i egen sak.
Men arenan är väl vald. Här finns ett ungdomsförbund med gedigen trovärdighet byggd på flera decenniers miljömedvetenhet och -engagemang. Men CUF är också ett ungdomsförbund som i ord och handling på senare tid omfamnat marknadskrafterna och som förstår att det lokala miljöarbetet hänger intimt samman med det globala.
Tio procent av stämmomotionerna rörde direkt miljö- och klimatfrågor från det stora till det lilla.
Det handlade bland annat om förbud mot engångsbatterier och införande av ett sophanteringssystem där det offentliga subventionerar hämtning av återvinningsbara sopor, men tar bra betalt för det icke-återvinningsbara. I skrivningarna kring energipolitiken på CUF-stämman finns ett viktigt stycke om hur småskaligt lokalt producerad energi är lika intressant för marknaden som det storskaliga. Globala perspektiv diskvalificerar på intet sätt lokala lösningar. Det lokala initiativet, underifrånperspektivet, kan sägas vara en förutsättning för att nå globala resultat. Annars riskerar de stora orden i de stora sammanhangen bli vackra, men bräckliga.

Det är inte bara kunderna som i sin egenskap av konsumenter kan påverka företagen, utan försigkomna företag och organisationer kan också påverka konsumenterna. Det blir dessutom allt tydligare att miljömedvetenhet är en vinnare hos kunderna och det missar inte marknaden. I takt med att allt fler konsumenter gör miljömedvetna val i sin konsumtion, skapas en växelverkan med en mycket stark inneboende kraft och oanade möjligheter.
Den som utmålar näringslivet som miljöns värsta motståndare har helt enkelt missat tåget mot framtiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om