KRÖNIKA: Näringslivet kavlar  upp kostymärmarna

Knäckemacka i stället för kaviar. Inför vårens avtalsrörelse har Svenskt Näringsliv en ny kommunikationsstrategi. Mediebilden av organisationen som en samling bonuslyftande direktörer ska bort. Svenskt Näringsliv kavlar upp kostymärmarna och visar hur företagarna sliter med finanskrisen.

Övrigt2009-12-03 05:00

När Christer Ågren, vice vd och ansvarig för arbetsgivarfrågor, i veckan bjöd in några av länets företagare till lunchmöte i Eskilstuna var budskapet glasklart. Avtalsrörelsen blir tuff. Någon vändning för industrin syns inte, i hårt drabbade Sörmland förväntas arbetslösheten öka ytterligare.
Andelen unga vuxna utan jobb är snart uppe i groteska 30 procent. Inträdet på arbetsmarknaden sker allt senare. Det första okvalificerade jobbet på bruket är för alltid borta. Vem gynnar en konflikt under rådande krisförhållanden?

I sak har Svenskt Näringsliv rätt. Centrala avtal riskerar att dra proppen ur verksamheter som redan innan lågkonjunkturen kämpade med lönsamheten. Delar av industrin har förlorat halva sin omsättning sedan finanskrisen inleddes. Och krisen slår lika ojämnt individuellt.
Anställda som lyckats behålla jobben har – på grund jobbskatteavdraget – i dag mer pengar i plånboken. Den minskade korrelationen mellan arbetsgivarens resultat och arbetstagarens privatekonomi resulterar i högre trösklar in till arbetsmarknaden för dem som inte varit lika lyckosamma.

Precis som bonus är bra i ljusa tider, bör anställda ta en del av bördan i mörkare. Dilemmat för Svenskt Näringsliv är att organisationen sällan är lika intresserad av att höja löner i högkonjunktur, som man är av att hålla lönerna nere i lågkonjunktur.
Christer Ågren betonade hur snittlönen för en vd i organisationens 55 000 medlemsföretag endast är några tusenlappar mer än en vanlig metallarbetares. Nidbilden av kapitalisten och kaviaren lever nog kvar ändå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om