KRÖNIKA: Tågtrafiken måste bli bättre
När det gäller trafiken på marken däremot, verkar inställningen vara en helt annan. Mellan Nyköping och Stockholm går ett regiontåg varannan timme på eftermiddagen. Om man kommer från Stockholm och är på besök i Nyköping så får man inte bli alltför långvarig. Det sista tåget tillbaka Stockholm går klockan 20:13 och om man som Nyköpingsbo inte vill spendera natten i Stockholm så får man allt ta och bege sig hemåt senast 21:50 från Stockholm Central.
Det finns en stor potential till ökat utbyte med Stockholm, både för jobbpendlare och för turister, men om man som turist övernattandes i Stockholm skulle vilja se musikalen Nyköpings Gästabud så får man gå när det är drygt en halvtimme kvar av föreställningen, om man inte ser lördagsföreställningen som börjar tidigare.
Bor man i Stockholm och arbetar i Nyköping så får man se till så att chefen accepterar att man aldrig kan vara på jobbet klockan åtta eftersom det första tåget från Stockholm inte är framme i Nyköping förrän några minuter över åtta, om det är i tid.
Trafikplanerarna på SJ har en del att ta itu med. Problemet för resenärerna är att riktiga incitament att verkligen planera tågtrafiken ordentligt saknas. Flygbolagen som trafikerar Skavsta måste sköta sitt uppdrag bra, annars kan en konkurrent lätt sno åt sig de missnöjda resenärerna. För tågtrafiken gäller dock andra premisser. På kort sikt har SJ monopol på tågtrafiken mellan Nyköping och Stockholm och monopol leder ofta till slapphet och stagnation hos den som innehar det.
Att Banverkets planering av Ostlänken tar tid är bekymmersamt, men fram tills att Ostlänken är klar måste SJ se till att få ut så mycket som möjligt ur de resurser som finns. Det förefaller inte som att situationen är så idag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!