Vänner av levande stadskärnor bör alltså bejaka Nyköpings inställning. Kommersiell handel går hand i hand med upplevelser. Anledningen till att så många större handelsplatser vuxit fram, är att ägarna tidigt förstod upplevelsefaktorn.
Shopping är inte bara shopping. Det är möjligheten att stanna till för en kaffe, lämna barnen i ett bemannat lekland och avsluta dagen med bio. Anläggningar som kan samla alla upplevelser under samma tak har ett naturligt försprång i slaget om kunderna. Stadskärnorna kan aldrig konkurrera med kvantitet, utan behöver prioritera kvalitet. Citybutiken behöver hitta en köpupplevelse som konkurrenten på stormarknaden helt saknar. Styrkan kan finnas i småskaligheten, i mer personlig service. Och kommunala satsningar ska möta behovet av en mysig, omhändertagande miljö. Politiken bör hjälpa till att lyfta fram stadskärnans unika kreativitet samt underlätta praktiska shoppingdetaljer som parkeringsmöjligheter.
Vad kommunen inte kan göra är att få affärerna lönsamma. I slutet av juli stänger Hemköp på Väster i centrala Nyköping. Det innebär att boende på Väster blir utan en närliggande mataffär – och får välja mellan andra butiker, på annat håll. Inte minst för områdets gamla innebär Hemköps igenbomning en kraftig försämring av närservicen.
Stora livsmedelsaffärer som försvinner, står i kontrast till Nyköpings ambition att bli årets stadskärna. I en sådan utmärkelse ligger dels möjligheten att äta en god bit mat på en mysig restaurang, dels möjligheten att snabbt kunna gå ut för att köpa ett paket smör.Det räcker inte med en tjusig hamnpromenad för att få pris.