Opinionssifforna är ingen slump. Om Centern vore ett bilmärke, skulle partiet ha mer gemensamt med Saab än Volvo. Det går trögt med krishanteringen, trögt med kommunikationen och trögt med att övertyga om körglädjen. Inte ens en välfylld kassakista kan dölja faktumet att väljarna, sedan flera år tillbaka, föredrar andra märken.
Centerpartiet ligger till och med tvåa i miljöbilsklassen. Krisen går att lösa på två sätt; antingen släpper man fram politiker som har förmågan att köra i flera olika filer, eller så drar partiledningen upp handbromsen och parkerar sig ur dilemmat.
Den som väljer att stå helt still, kör i alla fall inte av vägen.
När gruppledaren Roger Tiefensee försöker hindra ledamoten Fredrick Federley från att delta i veckans debatt om sexköpslagen, väljer Centern parkeringsluckan.
Federley, som är skeptisk till sexköpslagen, må ha åsikter som inte går hand i hand med partiledningens. Men i grund och botten representerar han sina väljare, som har personkryssat honom.
Centerpartiet tackade och bockade för kryssen. Det är således intellektuell soppatorsk att försöka stoppa en riksdagsledamot, som vill debattera en av sina politiska hjärtefrågor. Framförallt när bortförklaringen från den uppmärksammade FRA-debatten, behovet av majoritet i riksdagen, faller platt till marken.
Förnyelsen inom Centern framstår allt mer som en liberal Potemkinkuliss. Denna tvivelaktiga ryssars vår.