De fyra 16-Äriga eleverna, Oskar Ekblom (vd), Pedram Khanghahi (försÀljningschef), Yusra Ali (ekonomichef) och Tyra Bohman (marknadsföringschef), har i skolprojektet "Hundringen" startat skolföretaget "Kunskapsklockan". Alla gÄr i första klass pÄ ekonomisk linje pÄ Nyköpings Enskilda gymnasium.
â Vi ville ha ett bra namn och vi tillverkar bokklockor. En bok innehĂ„ller ju kunskap och vi har satt dit ett urverk, sĂ„ det blir ju en "Kunskapsklocka", sĂ€ger Oskar Ekblom.
Skolan delade upp eleverna i olika grupper och sen bestÀmmer grupperna sjÀlva hur mycket tid de vill lÀgga ner pÄ fritiden. Det tog vÀldigt mycket tid den första veckan nÀr de skulle komma pÄ vad de skulle göra.
â Vi ville komma pĂ„ nĂ„got unikt för det ger ett övertag, sĂ€ger Pedram Khanghahi.
Samtidigt som det Àr ett projekt dÀr man skall lÀra sig att driva ett företag sÄ Àr det en tÀvling dÀr det gÀller att fÄ en sÄ hög omsÀttning som möjligt.
â Tidigare rekordet lĂ„g pĂ„ 15â000 kronor och vi ligger redan pĂ„ 14â000 kronor och det Ă€r inte redovisning förrĂ€n pĂ„ fredag sĂ„ jag tror vi slĂ„r rekordet, sĂ€ger Oskar Ekblom.
Förutom allt arbete Ă€r det bara urverk och batterier som kostar pengar. Böckerna har de fĂ„tt donerade frĂ„n slĂ€ktingar och olika forum. Rekordet för att tillverka en bokklocka Ă€r nio minuter men det kan ta Ă€nda upp till sex timmar. Hittills har företaget sĂ„lt 71 klockor och har en vinst pĂ„ 11â000 kronor. Tio procent av vinsten kommer att skĂ€nkas till barnfonden som sedan kommer donera böcker till fattiga lĂ€nder.
â Alla ska ha rĂ€tt till kunskap, sĂ€ger Tyra Bohman.
BÀst har försÀljningen gÄtt genom dörrknackning men eleverna har Àven stÄtt pÄ marknader och i en del köpcentrum. Hela den första hundringen lades pÄ marknadsföring pÄ Facebook men ingen köpte.
â Vi fick i alla fall mycket positiv respons pĂ„ vĂ„ra klockor i de sociala medierna, Ă€ven om vi inte sĂ„lde nĂ„got, sĂ€ger Yusra Ali.
Alla eleverna tycker att det har varit ett vÀldigt roligt projekt dÀr de fick göra nÄgot pÄ riktigt.
â Man fick verkligen perspektiv pĂ„ hur mycket man mĂ„ste jobba för att lyckas med att driva ett företag, avslutar Pedram Khanghahi.