Kuvert med räkningar försvann från bank

Ett kuvert med bank- och plusgiroinbetalningar motsvarande mer än 180 000 kronor är spårlöst borta sedan två veckor tillbaka. På Nordea vet man inte vart kuvertet har tagit vägen. Kunder som gjort kontanta inbetalningar på banken den 25 november efterlyses.

Övrigt2005-12-12 19:42
Vi har en rutin att skicka missiven med posten, banker gör det dagligen och det har aldrig tidigare hänt att ett kuvert har försvunnit här. Men vi kan inte förutsätta att kuvertet har gått iväg, därför vill jag absolut inte peka på att Posten gjort något fel, säger Mattias Dahl, kontorschef på Nordea i Nyköping.
Det var fredagen den 25 november som kuvertet försvann. Borta tillsammans med kuvertet är därmed samtliga inbetalningsavier till bank- eller plusgiro som kunder betalat genom att besöka Nordea i Nyköping den aktuella fredagen. Det innebär att pengarna inte heller gick vidare till dem som skulle ha dem. Totalt motsvarade inbetalningarna under dagen mer än 180 000 kronor.

Först elva dagar senare, i tisdags, upptäcktes att kuvertet med giroinbetalningarna försvunnit när en kund hörde av sig om 15 000 kronor som skulle ha betalats till ett resebolag för en längre resa. En annan kund berättar att motsvarande 50 000 kronor skulle föras över via banken till en mäklare i samband med en bostadsaffär, men att pengarna aldrig nådde mäklaren. Kunden hade tidigare varit i kontakt med Nordea, men då fått beskedet att pengarna hade gått vidare från banken.
Av de totalt tretton inbetalningar som gjordes under fredagen, har hälften av kunderna kunnat spåras. Det mesta av pengarna har nu gått till dem som ska ha dem, med undantag för 13 000 kronor. Fortfarande saknar banken kontakt med sex personer.
Vi är angelägna om att komma i kontakt med de kunder som var inne den aktuella dagen och gjorde kontanta inbetalningar, säger Mattias Dahl.

Om kuvertet skulle komma tillrätta, ska inte kunderna drabbas av en extra inbetalning.
Vi tar fullt ansvar för detta. Om någon får påminnelseavgifter eller påförs dröjsmålsränta på grund av sena inbetalningar ersätter vi det.
Kommer några rutiner att ändras?
Jag ska lyfta frågan om att det borde finnas möjlighet att knappa in identitet eller OCR-nummer i samband med att kunder gör kontanta inbetalningar.
Tekniken i dag medger inte det.
Vad händer om man till exempel blir av med sin resa för att betalningen inkommit för sent?
Om någon drabbas på något sätt, genom till exempel en resa inte kommer till stånd ser vi självklart till att kunden blir kompenserad för det. Vi får ha individuella samtal med var och en.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om