Kvinnor ställer ut kvinnor

Gott om kvinnliga former är det när Bery Bars och Agneta Gynning ställer ut i Nyköping. Inte så konstigt kanske, med tanke på att en av konstnärerna är en gammal kvinnosakskvinna.

Övrigt2005-10-21 22:35
Bery Bars har åkt från Löderup i Skåne, där hon bor, till Nyköping för att ställa ut på Galleri Sjöhästen. På Österlen trivs den forna Östersundsbon bra.
Jag var där nere, och kände bara att här vill jag bo. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är så speciellt med Österlen, men att det inte finns någon skog är skönt för mig som är jämtska.

Trots kärleken till Österlen är det inte därifrån motiven och de klara färgerna har hämtats.
Färgerna är någonting som jag har haft med mig hela tiden. Egentligen borde jag väl höra hemma i södra Spanien, det är lite goya-färger.
Bery Bars målningar i äggoljetempera föreställer oftast kvinnor, hämtade från mytologin. Det är ofta kvasireligiösa motiv, kvinnor från gamla och nya testamentet. Kvinnor som hon tycker förtjänar att lyftas upp, som Maria Magdalena.
Jag har alltid varit intresserad av historia, och biblisk historia. Jag är inte religiös så, men det är ett avtryck av vår historia.

På senaste tiden har hon börjat måla mycket ikoner.
Ikonmåleri är väldigt starkt. Ikonerna vårdas ju av så många människor världen över. Och en ikon får ju inte se ut hur som helst heller. Jag har anammat lite av det.
Från Löderup kommer också Agneta Gynning. Deras bekantskap började med att
Agneta köpte två målningar av Bery. Det ena ledde till det andra och de ställde senare ut tillsammans i Falsterbo.
Agneta Gynning, som när SN tittade förbi befann sig på bokmässan i Frankfurt, skapar sina skulpturer i brons med detaljer i glas och marmor.
Gemensamt med Bery Bars är de kvinnliga, sensuella formerna. Hennes skulpturer bygger på temat livskraft, och det kvinnliga står i centrum. Det blir ett spännande möte mellan det hårda materialet och de mjuka formerna.

Målningarna och skulpturerna som visas på Galleri Sjöhästen är inte gjorda med tanke på att vara tillsammans, ändå passar de i varandras sällskap.
Jag tror att både jag och Agneta har samma intentioner med vår konst, säger Bery Bars.
Det är ingen tvekan om att det är kvinnan som stjäl showen. Här får mannen mer vara en skuggbild, i form av en svagt målad Ikaros eller som en partner i dansen.
Kvinnor har ju mer former. Det är enklare att veckla ihop en kvinna och fortfarande få former att gestalta, förklarar Bery Bars.

Hon har som gammal kvinnosakskvinna ett alldeles särskilt motiv med sin konst.
Jag vill att kvinnan ska få en mer framskjuten ställning
i samhället.
Om det också är Agneta Svenssons motiv kan inte Bery Bars säga. Men eventuell avsaknad av samma motiv gör inte den slutliga effekten
mindre. Här är en utställning som visar kvinnor, i all deras härlighet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om