Elbilar och biogas är centrala beståndsdelar i Trosa kommuns nya energi- och klimatplan (SN 10/5). Kanske kan det påverka de kommunala verksamheterna att tänka i den riktningen redan nu om och när man köper nya tjänstefordon. Om inte annat får kommunledningen i ekokommunen se till att peka med hela handen när planen väl klubbas av fullmäktige.
Trosa kommun är ingalunda ensam om vilja driva på förnyelsen av sin fordonspark i grönare riktning. I Uppsala kommer elhybridbussar att vara en del av stadstrafiken från och med i höst (Upplandsnytt 7/5). Varje buss kostar tio miljoner kronor, vilket är en miljon dyrare än en vanlig buss. Enligt det ansvariga bussbolaget kan å andra sidan bensinförbrukningen reduceras med 40 procent. Inledningsvis kommer det att handla om tre fordon, men eldriven kollektivtrafik kan mycket väl visa sig vara en framtidslösning för stadstrafiken.
För regionaltrafiken däremot räknar landstingspolitikerna i Uppsala med att bussar som drivs med biogas och så kallat hållbar diesel kommer att spela mer framträdande roller.
Allt som allt är detta en viktig utveckling med många skiftande inslag. Regeringen har markerat en långsiktig ambition att skattemässigt gynna utvecklingen av en hållbar fordonsflotta.
Ska den svenska fordonsflottan ställas om och den samlade klimatbelastningen minska, då spelar investeringsbesluten i Uppsala län såväl som i Trosa kommun stor roll. Inköpen av tjänstefordon måste gå i samma riktning för offentliga såväl som privata arbetsgivare. Det kräver i sin tur att infrastrukturen för att betjäna elbilar och biogasfordon utvecklas med fler laddstolpar och att fler mackar erbjuder tankställen för biogas. Det finns alltså mycket, mycket kvar att göra.