Det kom inget besked från regeringen och för att komma vidare med bygget av Ostlänken har Trafikverket fattat beslut på egen hand. Från början var det tänkt att snabbtågen skulle kunna gå i 320 kilometer i timmen på Ostlänken och vidare på nya höghastighetsbanan mot Göteborg och Malmö.
Men sedan Trafikverket meddelade regeringen att det går att spara 11 miljarder genom att bygga för bara 250 kilometer i timmen har ett frågetecken kring hastigheten kvarstått.
– Nu har man kommit så långt i planeringen att Trafikverket behövde komma vidare och de bestämde sig för 250 kilometer i timmen, säger Christian Udin, Ostlänkenansvarig vid Nyköpings kommun.
► Inlägg utifrån:Isabella Lövins höghastighetsnät finns bara inte.
– Det var bra att de satte ner foten, det var en av de sista övergripande frågeställningarna. Nu är de stora bitarna på plats.
För Nyköpingspendlarna gör hastigheten ingen skillnad eftersom regionaltågen hela tiden var planerade att gå i max 250 kilometer i timmen. Men för resenärer mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö tar resan något längre tid.
Den lägre hastigheten gör också att tågspåret byggs på traditionellt sätt med slipers och makadam i stället för att gjuta fast spåret i betong som är alternativet om tågen ska kunna gå snabbare. Detta gör i sin tur att vissa justeringar kan behövas i planeringen.
Ändringen av hastigheten påverkar inte beslutet om att lägga Skavsta-stationen på bibanan. Men Nyköpings kommun jobbar nu för att stationen ska kunna byggas över både bibanan och huvudbanan som en enhet. Det görs för att vara beredd om det blir aktuellt längre fram.
– I ett nästa skede, när vi har kommit lite längre, vet vi mer om flygets utveckling. Gör vi rätt nu i planeringsskedet är det lättare att bygga ut stationen, säger Christian Udin.