Landshövdingen och Ostlänken
Snabbtåg ställs alltså mot miljön och det är miljöhindren som ska bort, enligt landshövdingen.
Detta polariserade antingen eller-resonemang känns oroväckande. Hoppas det bara var en dålig dag på jobbet eller ännu hellre ett felcitat av SN.
De flesta av oss ser nog miljön som en tillgång och inte som ett hinder. Jag är dessutom övertygad om att det går att få en samhällsutveckling på miljöns villkor.
Det går att med hjälp av miljökonsekvensbeskrivningar och en konstruktiv planering att hitta en sträckning av järnvägen med så stor hänsyn till miljö och hälsa som möjligt. På samma sätt går det att anpassa själva byggandet av järnvägen så att största möjliga miljöhänsyn tas. Det är inte miljövärdena som ska undanröjas utan det är järnvägen som ska anpassas till miljön.
Jag vill vidare påminna Könberg om att länsstyrelsen också är ansvarig för tillsynen enligt miljöbalken inom länet. Syftet med balken är att uppnå en hållbar utveckling. För att kunna nå en hållbar utveckling har riksdagen även fastställt ett antal nationella miljömål.
Länsstyrelsen ska verka för att de nationella miljömålen uppnås och har därför tagit fram regionala miljömål. Det vore nu intressant att få höra hur landshövdingen har tänkt få fart på länsstyrelsens handlingsprogram för att nå dessa mål.
En viktig fråga för landshövdingen borde vara att verka för att de tunga långväga transporterna flyttas över från väg till järnväg. Det vore inte bara en enorm vinst för miljön utan även en samhällsekonomisk vinst liksom en vinst för trafiksäkerheten.
Välkommen till länet Könberg och lycka till med arbetet för snabbtåg och en bättre miljö!
Tommy Andersson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!