Länka in Ostlänken
Så långt låter det alldeles utmärkt med sörmländska Ostlänken-ögon sett. Här finns ett angeläget infrastrukturprojekt med tydlig koppling till arbetsmarknad och regionförstoring, ett projekt som dessutom har den goda miljöprofilen att den kan minska pendlartrycket något på vägarna in till huvudstaden.
Från departementets sida vill man inte lova för mycket. Det går därför inte att få ett rakt besked om Ostlänken kan tänkas ingå i det underlag för den helhetslösning som en statlig förhandlingsman ska få i uppdrag att skapa, för trafiksituationen i och omkring Stockholm. Infrastrukturministern vill sålunda inte föregå förhandlingsmannens arbete.
Om Ostlänken inkluderas i denna helhetssyn kopplas projektet till hela Stockholmsregionens utvecklingspotential och markeras som ytterst angeläget. Då kommer stora delar av det sonderingsarbete som förre landshövdingen Bo Holmberg gjort som den förra regeringens förhandlingsman att komma till nytta. Det handlar om kortare ledtider i de olika etapperna, men också för att kanalisera det intresse som bekräftats från näringslivshåll om att bidra till att snabba på processen.
Det är dock många aktörer som knackar på infrastrukturministerns port. Det kommer att krävas ett ihärdigt opinionsarbete, inte minst från de nya alliansfärgade kommunledningarna i Nyköping och i Trosa, för att visa på att projektet måste ses i det stora sammanhang som handlar om miljö, regionutveckling och jobb i Mälardalen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!