I dag får kommunstyrelsen i Trosa ta del av ett omfattande underlag för vad som behövs göras för att kunna ingå i Stockholms län. Mycket talar för att målsättningen om länsbyte 2019 då kommer att flyttas fram till 2015.
Om det är vad invånarna vill – denna förankring måste till först!
Besluten om att utreda ett länsbyte har hittills tagits i partipolitisk enighet. Det är mycket som talar för, ur ett kommunperspektiv. Vi talar om en välskött kommun, där näringslivets fokus till stora delar är riktat mot huvudstadsregionen.
Trosa är också en pendlarkommun. En övervägande majoritet av dess pendlare har arbetsplatsen på andra sidan länsgränsen. Bli inte överraskande om en opinionsmätning eller folkomröstning visar på ett massivt lokalt stöd för att byta län.
En faktor som har anförts mot ett länsbyte är risken för en rejäl skattehöjning, Stockholms läns landsting har ju högre skatt än vad angränsande Sörmland har. Fast S+MP+FP-majoriteten i Landstinget Sörmland har nu spelat länsbytesförespråkarna i händerna genom att höja skatten i två omgångar, senast med 60 öre till nästa år. Steget över gränsen blir inte lika stort – och det öppnar dessutom vårdutbudet i huvudstaden på vid gavel för kommuninvånarna. Många av dem får på dagtid då närmare till vården.
Det är att beklaga att så lite landstingskraft har lagts på att få till ett länsöverskridande avtal om vård mellan Sörmland och Stockholm, något som Uppsala har mäktat med.
När nu Trosa är på väg att lämna både län och landsting, borde landstinget se till att få ett avtal snabbt på plats. Det skulle ge invånarna i Trosa, Vagnhärad och Västerljung chansen att aktivt välja Nyköpings lasarett – även efter ett länsbyte. För om 2015-alternativet är genomförbart lär det locka mer än avskräcka.
Kommunalrådet Daniel Portnoff (M) och oppositionsrådet Ann-sofie Soleby-Eriksson (S) flaggade tidigt för den här utvecklingen, i ett brev till den S-styrda landstingsledningen, som då hade snurrat in sig som värst i de regionala giftermålsplanerna med bland annat Örebro län.
Nu lär Trosas vägval skapa en dominoeffekt. Stockholms län har sagt sig villigt att öppna för två andra gränskommuner, Håbo och Gnesta. För Gnesta som redan har en SL-pendel, är steget kort för att göra gemensam sak med grannarna i Trosa. Räkna med att det börjat muttras på fler håll än så, när stenen väl har kommit i rullning.