Länsstyrelsen kräver mer till järnvägar

När 80 procent av landets totala andel tågresor sker i regionen varför ska då Banverket bara satsa 17 procent av sina investeringspengar i samma område?

Övrigt2003-05-05 08:37
Den retoriska frågan ställer länsstyrelsen i Södermanland i sitt remissvar på Banverkets Banhållningsplan för åren 2004_2015. Där har verket preciserat vilka järnvägssatsningar man vill göra mellan de aktuella åren.
Länsstyrelsen efterlyser således att många fler "lokala" järnvägsprojekt inryms i Banhållningsplanen. De pekar på flera projekt:
Hela Ostlänken bör byggas inom tidsperioden inte bara Östgötadelen.
Svealandsbanan har fortfarande några sträckor med enkelspår. Dessa måste byggas bort tidigare så att de stora problemen med försenade tåg kan försvinna.
Regiontågstationen i Gnesta måste bli verklighet senast åren 2005/06.
Sträckan Eskilstuna_Västerås bör få en ny järnvägsbana.
Persontrafik på TGOJ-banan mellan Oxelösund och Eskilstuna/Västerås bör studeras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om