Utanför Tessinskolan står musiklärare Bernisa Malkoc och bildlärare Jennifer Perälä tillsammans med några kollegor och väntar på klartecken att få gå in igen.
De är rejält trötta på att stå och huttra utanför skolan, när det finns betydligt viktigare saker att ägna sig åt.
– Det här diskuteras dagligen bland oss lärare. Eleverna diskuterar det också. Det är en oro, säger Jennifer Perälä.
Brandlarmen stör elevernas skolarbete och lärarnas planering slås sönder temporärt.
De lösningar som lärarna pratar mycket om handlar framför allt om övervakningskameror.
– Men även att eleverna måste gå till en lärare och be om en nyckel till toaletten. Fast det tror jag inte kommer fungera alls, det blir för hög arbetsbelastning, säger Perälä.
Vad tycker du om kameraövervakning?
– Jättebra, händer något kan vi direkt se vem som är skyldig.
Bernisa Malkoc är inne på samma linje och tror att skolan då kan föra en konstruktiv dialog med eleven som orsakat branden.
Ska skolan kunna använda kamerorna till andra händelser också?
– Vid skadegörelse också, det är fortfarande saker som förstörs på skolan och det är svårt att peka ut någon, säger Malkoc.
– Jag tror att det skulle öka tryggheten i skolan, säger Perälä.
Jennifer Perälä vill dessutom påpeka att hon tycker att rektor Peter Sund och biträdande rektorer gör allt de kan för att försöka lösa situationen.
– Vi får stöd men har ingen lösning, säger Malkoc.
Båda lärarna är dock överens om att det behövs fler vuxna i korridorerna.
– Framför allt elevassistenter, säger Jennifer Perälä.