Med thrillern "Playground" skapar Lars Kepler, det vill säga Alexandra Coetho Ahndoril och Alexander Ahndoril, en modern myt om dödsriket. Det är ett genigrepp att helt omskapa genren och samtidigt ge utrymme åt existentiella frågar.
Så som Orpheus enligt antik grekisk mytologi frivilligt gick ner till de dödas värld för att hämta sin Eurodike, så stiger i "Playground" den svenska Jasmin in i dödens kinesiska hamnstad för att återfå sin femårige son Dante.
Där väntar många på att beröva honom hans chans att återväckas till liv och vill skicka honom istället för sig själva med fartyg mot intigheten.
Lutande sig mot efter-döden-upplevelser, vetenskap och olika religioners dödsmyter har författarparet Ahndoril skapat en thriller som i tempo och våldsscener lever upp till samma hetsiga standard som deras tidigare.
Skillnaden är att läsaren här dras in i resonemanget om huruvida Jasmins upplevelser på andra sidan försiggår i hennes huvud eller i ett verkligt dödens land.
I rasande upptrappning berättas Jasmins historia, så som den utspelas i Kosovo, där hon som löjtnant skadas dödligt, i Stockholm, där hon efter en krigspsykos hålls kvar på dårhus för sitt prat om dödsstaden och i denna fasans hamnstad som är förgård till den slutliga döden.
Sedan Jasmin fått Dante blir för henne döden omöjlig. Hon frågar sig: Skulle mitt jag, alla mina minnen och önskningar, bara vara en skälvande solkatt på en tegelvägg innan bakgården mörknar igen? Vad är i så fall kärleken? Hur kan den vara så stark?
Vid hjärtstillestånd, så lyder myten i "Playground", hamnar människan i dödens hamnstad. Där är jordiska sekunder tidlöst långa. Därför kan ett hjärtstopp på någon minut där ge tid tillräckligt för att leva, älska, slåss och dö.
Jasmin hamnar där fem gånger, de sista för att rädda Dante, vars hjärta måste stannas vid en operation.
Omgivna av halvdagern i dödens stad jagas barn av kriminella, som vill byta sina liv mot deras. Hänsynslöshet och skräck råder. Rättsväsendet skakar.
Med hjälp av en ung kines, Ting, satsar Jasmin allt för sonen. Till sist begär hon att kampen mellan henne och motståndaren om Dantes liv skall försiggå på Lekplatsen, en Playground, där enda regeln är att den som överlever vinner.
Spänning? Ja! Den begriper sig makarna Ahndoril på, det vet vi. Men här tillförs också något mer.
Det blir intressant att se om deras bok ger upphov till en ny genre eller om de blir ensamma om en modern myt om den smala passagen mellan liv och död.
Inger Dahlman