Folkligt, det är fint det. Är du folklig så har du kommit någonstans. Du går hem hos den breda massan. I stugorna, om nu någon bor i en stuga nu för tiden. Du är inte creddig, utan bred, och ger folk det folk vill ha. Förhoppningsvis utan att de själva visste om det innan. En skön dialekt som inte är skånska, göteborgska eller stockholmska är också ett stort plus.
Sagan om Larz-Kristerz är verkligen en folklig sann sådan. Och den är gubbarna från Älvdalen väldigt stolta över. Så stolta att de åker ut på en konsertturné. Dansen är inställd på grund av konsert. Flamingokvintetten har gjort det, Sten och Stanley likaså, så varför inte Larz-Kristerz. 17 år är också något att fira.
De har också en fascinerande historia att berätta. Och guide på den resan är sångaren och frontmannen Peter Larsson. Kan man för övrigt ha ett mer folkligt namn? Han är stor, lugn och spelar rollen som självupptagen diva perfekt. Han har publiken i sin hand bara han visar sig. De vill bli roade och skrattar åt precis varenda stavelse han yppar.
Larsson tar avstamp i ett barnens dagsfirande i Älvdalen 2001, och tar oss via Dansbandskampen in i nutid. Vissa episoder förstärks av hemmainspelade filmer och videos. Lite taffligt, men charmigt. Och det är kanske det som är Larz-Kristerz storhet. Det är långt ifrån perfekt.
Att bandet har en stor kärlek till dansbandskulturen från 70-talet är ingen hemlighet. Det gjordes ju faktiskt en hel del odödliga låtar under den tidsepoken, och man klädde sig snyggare. Vid en snabb anblick så kan man ta bandet för ett skojigt plojband, typ Rolandz, men Larz-Kristerz tar sitt konstnärskap på stort allvar, även om humorn alltid finns där och lurar. Och det är en förutsättning för att få en hängiven publik.
Rent musikaliskt har bandet varit betydligt bättre. De har varit tajtare och tidigare har flörtarna med 70-talets naiva ljudbild varit tydligare. Kanske har det att göra med att ljudet på teatern är överraskande dåligt, och det är bitvis svårt att höra sången. Vilket är synd, för det finns en hel del briljanta textrader i Larz-Kristerz katalog.
Men det kanske är precis som det ska vara. Det ska skava lite, och är man ett folkligt fenomen så ska man faktiskt vårda sitt varumärke.