Läsförståelsen är en demokratisk nyckelfråga
Barnen blir bara iakttagare idag, säger Kajsa Mohlin, lärare vid Oppebyskolan i torsdagens SN.
På Oppebyskolan tycker personalen att elevernas läsförståelse är för svag. Allt färre barn och ungdomar läser idag böcker. Läsförståelsen tar stryk.
I de nationella proven sjunken andelen elever som klarar avsnitten om läsförståelse. Men det är bara ett av de alarmerande tecknen. Problembilden är större än så. Det handlar inte bara om tonåringar och barn.
Nationella undersökningar visar att svenskarna i gemen läser allt färre böcker. Konkurrensen från andra medier som tv och Internet tar sin tribut. Ett glädjande undantag från regeln verkar dock vara att tidningsläsningen håller i sig. Informationsteknikens imponerande utveckling har dock en en mindre smickrande baksida.
Framväxten av allt snabbare kommunikationer är bra, men det innebär inte att de olika medierna blir utbytbara med varandra.
Visserligen finns det mycket att hämta via Internet, men språket är många gånger erbarmligt och källkritiken satt på undantag. Internet kan på intet sätt sägas kunna ersätta värdet av att kunna läsa en bok.
1990-talets krisår har också satt sina spår. På många håll i landet har biblioteksfilialer stängts, ofta på småorter, eller bokbussen slutat gå. De lässugna har hänvisats till centralorten, tillgängligheten har blivit sämre. Det finns all anledning att känna oro över den minskade bokläsningen och de dystra siffrorna för läsförståelsen.
Oppebyskolans projekt Läslust är ett försök att motverka detta. I Stockholms stad ska stockholmarna unga som gamla lockas till böckernas värld via en kampanj som går under namnet Läsår Stockholm. Inte bara för att läsningen öppnar för de nya upplevelser, tanker och insikter som en spännande och fängslande berättelse kan ge. Läsningen ger möjlighet till eftertanke och fördjupning och bidrar till människors möjlighet att leva sig in i andra människors livssituationer, insikter som främjar mångfald och motverkar intolerans.
Låt dagens unga växa upp som deltagare, inte iakttagare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!