Låt Trosa säga sitt
Endast 185 resor av de totalt 4000 går med tåg, som redan idag är knökfulla. Det är klart att trängselskatten är en fråga som angår många av Trosas drygt 10 000 invånares vardag. Det blir inte speciellt dyrt heller, att hålla en folkomröstning på valdagen i höst.
Ibland hävdas det att trängselavgifterna enbart är en fråga för Stockholms stad. Det är att blunda för alla pendlare som också behöver snabba och tillförlitliga kommunikationer.
Trängselavgifter som betalar satsningar på bättre infrastruktur, som vägar och järnvägar, är inte fel. Men det gäller att alternativen till bilen står klara och tillgängliga. Man missar målet om det dyrare att åka bil utan att kollektivtrafiken blir betydligt bättre och mer tillgänglig. Den nuvarande lösningen innebär trist nog bara att en extra skatt skickas till finansminister Pär Nuders utgiftstyngda kassakista.
Den borgerliga alliansen har dock varit mycket tydlig med att den ämnar följa folkviljan i fråga om trängselskatten - och då lyssna även till de kommunerna utanför Stockholms stad som genomför egna omröstningar. Samma tydlighet har inte kommit från vänsterhåll, för att uttrycka det milt. Kanske har det att göra med hur frågan från början trycktes ned i halsen på invånarna.
Allians för Trosa vill ha en folkomröstning. Att döma av signalerna från kommunstyrelsens arbetsutskott säger den nuvarande majoriteten, vänsterpartierna, nej.
Men det är aldrig för sent att ändra sig. Genom att låta Trosaborna få säga sitt, visar Trosa att man som pendlarkommun inte vill marginaliseras i storstadsdebatten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!