‒Många har verkligen hittat temat i sina verk och vi har sållat bland otroligt mycket bra uttryck, säger Katrineholmskonstnären Britt Marie Järnström som tillsammans med barnboksillustratören Anna Blåder och Nyköpingskonstnären Carl G Torstenson utgjort årets jury.
50 konstnärer från hela Sörmland har lämnat in ett eller flera verk till salongen som har vernissage i dag, lördag. Och under onsdagen rensade de tre konstnärerna hårt bland de inlämnade bidragen. Bildbyggande, komposition, tolkningen av temat men även magkänsla har varit viktigt i urvalsprocessen. Och även om trion i stort sett varit överens under hela bedömningsprocessen har det uppstått vissa meningsskiljaktigheter.
– Uppdraget är att plocka ut så det blir en bra utställning som hänger ihop och håller hög kvalitet. Det jag framför allt tittat på är att det är ett bra arbete, oavsett teknik. Och att verket har med temat att göra. Men för att det ska bli en spännande utställning måste man presentera olika tekniker i någon mån, säger Carl G Torstenson och förtydligar att han har försökt att verkligen se bortom magkänslan.
‒Det gäller att vara öppen i processen. Man måste inte tycka om allt för att det kommer med i salongen, säger han.
Britt Marie Järnström instämmer. Hon säger att huvuduppdraget varit att plocka ihop en spännande och lockande utställning och att målsättningen är att besökarna ska vilja komma tillbaka igen. Även om hon fått vika ned sig några gånger under bedömningen, är hon nöjd med slutresultatet.
‒Jag har några personliga favoriter och om vi skulle ha utsett en pristagare skulle jag ha gett det till konstnären Maud Lindberg för hennes välgjorda och häftiga akvareller, säger hon och visar två tavlor som vid första ögonkast ser ut som två svartvita fotografier från 50-talet.
Stilistiskt häftig och samtidigt "platt fast med ett djup" beskrivs Robert Tholins tavla föreställande en hyllvägg i ett barnrum. Nyköpingskonstnären Anne Friis fyra lekfulla skulpturer lyfts också fram bland bidragen.
‒Hon har verkligen tolkat temat bra, både i uttryck och med titlarna på skulpturerna. Det är en serie som hänger ihop och figurerna tilltalar mig väldigt mycket, säger Anna Blåder.
När trion inte hittat "lek" i verken har de i stället tittat på kvalitet. Samtidigt behöver inte lek nödvändigtvis vara något glatt och glättigt, utan kan också vara något allvarligt, framhåller Britt Marie Järnström.
Vissa av årets konstnärer har också lekt med titlarna på verken och Nävekvarnskonstnären Lena Ekmans tre döda fiskarna på ett fat med titeln "Färdiglekt" roar juryn.
‒Den röda tråden är ganska viktig om man vill ha med en serie tavlor i utställningen. Där ser man nästan direkt vilka som haft rutin, säger Britt Marie Järnström.
Årets Fiskhussalong invigs av Barnkulturcentrums Lisbeth Sommarström klockan 11.30. Utställningen kan ses till och med den 21 mars.