Lena bekämpar bluffmakare
De flesta har någon gång gjort ett riktigt dåligt köp. Kanske har du kommit hem med en bil som inte har fungerat när motorn har blivit varm eller en tvättmaskin som inte centrifugerar. Säljaren är ibland snabb med att skylla på köparen när fel uppstår. Som konsument är du dock inte helt hjälplös.
Dåliga bilköp och bluff-fakturor är det absolut vanligaste som folk vill ha hjälp med, säger hon.
Kanske ångrar konsumenten köpet och vill häva det. Oftast handlar det om vem som ska betala för lagningen av felet som uppstod tre veckor efter att affären gjorts upp.
Första halvåret efter ett köp ligger bevisbördan på säljaren som måste bevisa att felet orsakats av köparen. Lyckas inte det ska säljaren betala för att laga felet.
Även den som köper av en privatperson har vissa rättigheter.
Den privata säljaren har upplysningsplikt och ska berätta om eventuella fel på varan.
Men helt säker är inte konsumenten, det finns grader i helvetet också.
Det är klart att köper du en bil av någon på gatan för 100 000 kronor ska du testa att den fungerar. Lite ansvar måste du ta själv också.
Lena Norsanders arbetsplats är Medborgarkontoret på Strömmentorget i Gnesta. Tidigare satt hon på kommunkansliet och skötte diariet.
När Medborgarkontoret flyttade hit för några år sedan tyckte jag att det skulle vara kul att börja här istället.
Förutom konsumentvägledning kan Lena Norsander ge råd om skulder och hjälpa till att lägga upp en levnadsbudget.
Många har gjort dåliga husaffärer på 1990-talet som de fortfarande måste betala av på. Dessa kan jag hjälpa med råd eller vart de ska vända sig för experthjälp.
Att vara konsumentvägledare är ett arbete där det alltid är viktigt att stå till tjänst.
Jag hjälpte en äldre dam här i Gnesta med två olika problem. Hon blev överlycklig, kramade mig och frågade vad hon kunde göra för mig. Det kändes väldigt bra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!