Listorna hade gjort bättre nytta hos polisen
Eftersom katastrofen inträffade utomlands var det UD som först fick ansvaret för listorna. In kallades frivillig personal från olika departement som från och till sattes att arbeta med ett dataprogram som inte var anpassat för uppgiften. Trots att polisen har ett specialgjort system för att arbeta med saknade personer, lät man personal som inte hade någon utbildning för uppgiften och därför hanterade informationen olika, bearbeta materialet i tio dagar. Medan kabinettssekreterare Hans Dahlgren satt på dagliga presskonferenser och förklarade att Sverige till skillnad från andra nordiska länder arbetade med kvalitetssäkrade namnlistor, rådde ett veritabelt kaos på UD. Den officiella anledningen till att hemlighålla namnen var att listan skulle vara korrekt innan den lämnade UD. Men den troligaste förklaringen är att man hade tappat kontrollen över arbetet. Informationen till allmänheten sträckte sig till hur många namn som fanns på listor på bekräftade saknade och hur många som man hade ofullständiga kunskaper om.
En centralt placerad poliskälla säger till Dagens Nyheter att man fick ta över en jävla oreda och i princip börja om med registreringen av saknade svenskar från början. Polisen fortsätter nu arbetet med en lista på över 30 000 namn som det saknas fullständiga uppgifter om.
Det är ingen som begär att UD ska hålla sig med en personalstab som klarar allt vid en akut katastrofsituation. Däremot kan man kräva att det finns en ledning som träder i kraft när det inträffar en katastrof. Då skulle den snabbt kunna avgöra att det är polisen som är bäst på att hantera listor med försvunna svenskar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!