Lögnen som fick liv
Textildesignern Anna Lundin behövde ett stipendium för att finansiera sitt sista Är pÄ Konstfack. DÄ drog hon till med en vit lögn, projektet Under ytan, som aldrig var tÀnkt att bli mer Àn skisser. Men inspirationen tog överhanden. I dag, lördag, öppnas hennes utstÀllning pÄ Koordinaten i Oxelösund.
Att fÄ vara dÀr Àr en sÄdan upplevelse som man bara fÄr en gÄng i livet, sÀger hon.
De kravlösa dagarna vid vattnet gav projektet eget liv.
Jag var vÀldigt inne pÄ kinesisk konsthistoria, dÀr man studerar motivet sÄ lÀnge att man tillslut kan leva sig in i det. DÄ tog det fart och det som vÀxte fram var jÀttespÀnnande.
Hon visar de fem mönstrade textilierna frÄn sin examenskollektion frÄn Konstfack, som förra sommarens skissande resulterade i. DÀr finns bÄde tidiga skisser och riktigt sena.
Oxelösund var en mellanperiod som satte formen. Man ser att nÄgot hÀnde nÀr jag var hÀr.
Anna Lundin kom hem till Stockholm med hundratals skisser och fotografier, och ett projekt som vÀxt sig större Àn tÀnkt. DÀrför fick Under ytan följa med som examensprojekt.
Varför vatten?
Det Àr ingen slump. Vatten Àr ett laddat tema efter allt som har hÀnt de senaste Ären med tsunamin och översvÀmningar.
För mig har vattnet alltid haft en dubbelnatur, det Àr fascinerande och skrÀmmande pÄ samma gÄng. Jag ville att den dÀr dramatiska nerven skulle prÀgla mina mönster.
Fascinationen Àr det första som vÀcks nÀr man stÄr framför Anna Lundins handtryckta inredningstyger, dÀr de hÀnger i sin sex meter lÄnga mÀktighet. Vatten som rör sig, glittrar, och bubblar. DjÀrva former, svart, vitt, och enstaka men noga utvalda fÀrgaccenter.
För mig personligen Àr varje mönster en berÀttelse, min chans att förmedla nÄgot. Att jobba med textilier Àr tacksamt eftersom det Àr sÄ lÀtt att förÀndra med. TÀnk bara hur lÀtt man kan Àndra ljud och ljus med ett tyg.
Anna Lundin gillar att balansera pÄ grÀnsen med sina mönster, hon tycker att uttrycken blir starkast dÄ.
Om man till exempel lÀgger sig pÄ grÀnsen till stiliserat öppnar det upp för tolkning. Det lÄter folk se andra motiv Àn mina, som berg till exempel. MÄnga ser berg i stÀllet för vatten i en del av mina mönster, det tycker jag om.
Anna Lundins vÀg till textildesign har varit lÄng, men inte sÀrskilt krokig. Den femÄriga designutbildningen pÄ Konstfack blev det först efter tre Är konstvetenskap och historia pÄ universitet, ett Är design pÄ folkhögskola och ett Är textil pÄ en designutbildning.
Textil var lÄngt ifrÄn ett sjÀlvklart val. Jag har aldrig jobbat med tyg pÄ det sÀttet innan. Aldrig sytt, vÀvt eller stickat. PÄ folkhögskolan tryckte vi pÄ tyg och det var dÄ jag mÀrkte jag att mönster passar mig.
Examenskollektionen har hon döpt till VÄrflod. Kanske blir det Ànnu en flod i höst.
Det kÀnns inte avslutat, utan snarare som att det finns mycket mer att göra pÄ temat vatten.
Ser du annorlunda pÄ vatten nu?
Jag ser framförallt mer pÄ vatten, jag tittar fascinerat och lÀgger mÀrke till det. PÄ nÄgot sÀtt har jag ocksÄ lÀtt för att uppmÀrksamma andra som jobbar med samma tema. Jag tycker mig se vatten överallt.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!