En lokal, stark kvalitetsjournalistik är viktig, dels för demokratin i det svenska samhället och dels för att garantera en mångfald i nyhetsförmedlingen i såväl papperstidningar som radio och tv, både public service och de kommersiella kanalerna. Ett påstående som säkerligen de flesta svenska mediechefer håller med om, men verkligheten i mediebranschen är på väg åt ett annat håll.
Mediebranschen är inne i en accelererande strukturomvandling som bjuder på nya besked om förändringar och ett stadigt sjunkande antal fasta journalistjobb. Bara en kort återblick summerar flera drastiska besked:
Ett 30-tal journalistjobb försvinner på gratistidningen Metro.
När TV4 stängde sina lokala stationer försvann 140 journalisttjänster.
85 journalistjobb försvinner när Sydsvenska Dagbladet köper Helsingborgs Dagblad.
60 journalistjobb ska bort inom Stampen Local Media, där Göteborgs-Posten är flaggskeppet.
Ett exempel på effekterna av redan gjorda nedskärningar på landets tidningsredaktioner är att bevakningen av årets valrörelse har minskat. Andelen nyhetsartiklar om politik har minskat med en femtedel jämfört med förra valet, enligt medieanalysföretaget Retriever.
Nyligen meddelades att Eskilstuna-kurirens koncern, där SN ingår, tillsammans med Mittmedia-koncernen blir ensamma ägare till en tredje tidningskoncern, Promedia. Ett besked som i sig inte tycks innebär några omedelbara förändringar för journalisterna på SN och de övriga tidningarna i koncernen, men vad som inom en nära eller mer avlägsen framtid kan hända känns synnerligen ovisst.
Bilden av en mediebransch i stark förändring mot en alltmer digital framtid innehåller en rad frågetecken. Vad ska hända med den lokala journalistik som journalistklubbarna på tidningarna i Eskilstuna-kurirens koncern värnar starkt? Det krävs även i framtiden starka och lokala redaktioner som garanterar en självständig och kunnig granskning av det lokala samhället. Det är ett måste för att den lokala demokratin ska må bra. Det krävs också en stark och mångfaldsrik lokal journalistik för att medborgarna ska ha koll på vad som händer i deras lokalsamhälle.
När en mediechef i dag ska presentera en nedskärning av antalet journalister på en redaktion brukar det ingå en försäkran om att man ska jobba smartare och att läsarna inte ska märka någon skillnad. Ok, när mediebranschens strukturomvandling rullade igång för några år sedan kanske det fungerade ibland, mest på grund av att ambitiösa journalister jobbade ännu hårdare för att ge sina läsare en bra produkt. Men med nya svärdshugg mot redan slimmade redaktioner blir det allt svårare att upprätthålla en stark lokal journalistik.
Synergieffekter är ett modeord i mediebranschen, som exempelvis tar sig uttryck i att samma texter och bilder publiceras i flera tidningar inom en koncern, minskar mångfalden och ger ett mer regionalt innehåll.
Journalistklubben på SN tror att en stark lokal journalistik är viktig även i framtidens digitala medievärld.
Sven Rydén