Allt, kan man säga, började med en bokning för att fixa håret. Så träffades mäklaren Jonna Wintstigen och frisören Linnéa Bergman Bihl för första gången. Nu några år senare har de ett företag tillsammans, Penny et Joli. Till hösten hoppas de på det stora genombrottet. Affärsidén är enkel; lyxiga smycken till överkomligt pris.
Det är nästan lunchtid och ljud-volymen höjs allt eftersom gästerna strömmar till fiket som vi har bestämt träff på. Linnéa är på väg till Stockholm för att presentera den nya kollektionen för en återförsäljare, Jonna har slitit sig ifrån sitt andra jobb.
Det här är två unga kvinnor i farten. De har båda småbarn och jobb som tar mycket av deras tid. Jonna jobbar på Fastighetsbyrån och arbetstiden varierar men det är inte ovanligt att börja 8 och sluta framåt kvällen, sex dagar i veckan.
– Det är inte så att jag är på kontoret hela tiden utan det blir mycket samtal och mejl hemifrån plus visningar på helgerna. Jag älskar mitt jobb, säger hon och skiner upp.
Linnéa driver egna företaget Lyx i Nyköping. Hon är frisör i grunden men gillar att just starta upp nya saker. Att vara kreativ. Under tre år drev hon och några kompisar till exempel ett populärt crossfitgym i staden.
– Vi lade ned när det började ta fart, men det tog för mycket tid. Just då var det en inflation av gym i stan och för att det verkligen skulle fungera var någon av oss tvungen att sluta på sitt ordinarie jobb och jobba heltid där och det var det ingen som ville göra.
Att starta upp ytterligare ett eget företag var dock inget som skrämde henne, tvärtom.
– Jag tycker det är roligt med nya utmaningar. Lära mig nya saker. När det gäller smycken så har jag långt tillbaka i tiden haft guldsmeder i släkten, men det är inget som jag tänkt på så mycket. Och jag köper inga smycken för jag hittar aldrig något jag vill ha, jag har bara min förlovningsring, säger Linnéa.
– Jag har heller inte hållit på med smycken tidigare, jag har bara köpt dem, säger Jonna med ett skratt.
Det var i somras tjejerna spånade ihop idén om att starta ett smyckesföretag. Ingen av dem har alltså suttit hemma på kammaren och knåpat ihop egna smycken innan dess, som man kanske kan tro, men båda har starka åsikter om hur ett smycke ska se ut.
– Det finns mycket skräp på marknaden och de bra sakerna kostar mycket pengar, så vi har verkligen försökt att ta fram saker som är lyxiga men till bra pris, säger Linnéa.
Hur har de lyckats med det?
Linnéa och Jonna beskriver ingående hur de köpt in vissa ädelstenar från Indien, vissa från Sverige och sedan låtit en guldsmed i Sverige ta hand om produktionen. Vem det är vill de inte avslöja ännu.
– En affärshemlighet, säger Linnéa med ett skratt.
Tjejerna står för designen. Klassisk rent, skulle man kunna kalla dem, men modernt. En stor sten, ibland flankerad av små diamanter eller vita safirer. Anmärkningsvärt är att de använder sig mycket av andra typer av stenar än diamanter.
– Vi har det som alternativ också, ett lite dyrare alternativ, men vi har andra pastellfärgade stenar också. Pastell är ju vårens färg, säger Jonna.
Var det inte så tidigare att
man skulle ha en diamantring
när man gifte sig?
– Jo, men den här har gått i väg som en förlovningsring till exempel och det är en stor morganit i mitten, säger Jonna och visar på en ring med rosa sten på sin hand.
Företaget drog i gång i augusti förra året. Tiden innan präglades av mycket textmeddelanden tjejerna emellan och frustrerade partners, som knappt fick kontakt med dem. Privata pengar investerades och ett papper på vem som skulle göra vad i företaget drogs upp.
– Så allt är gjort ”by the book”, men vi följer det inte riktigt än. Märker jag att jag har lite tid över kan jag fråga om jag får göra det, säger Linnéa.
Men hur är det att starta ett företag med sin kompis? Inga ordväxlingar och sura miner, eller?
– Vi är ganska bra på att ha en dialog med varandra, om man tjurar ur säger man det. Men vi har haft våra duster. Vi är två småbarnsmammor och man är trött och så blir det missförstånd, säger Linnéa, som är den som kanske vill att allt ska gå fort i företaget medan Jonna är den mer försiktiga.
Två personer som kompletterar varandra bra alltså.
Största besvikelsen så här långt verkar ha varit när de beställde 500 sammetsaskar från Kina. En stor beställning och mycket pengar som lades ut.
– Den ena var snedare än den andra. Jag ville bara gråta, säger Linnéa.
– Både Linnéa och jag är perfektionister så är det här var inte något någon av oss kunde acceptera. Vi vill kunna leverera något lyxigt och det gäller inte bara produkten, fyller Jonna i.
Än så länga sköts all PR via företagets hemsida. Vid Precious-mässan i september, Nordens största vad gäller smycken, hoppas tjejerna nå fram till den bredare massan. Då kommer även ringarna kompletteras med halsband, armband och örhängen.
– Drömmen vore att vi ska finnas hos den finaste juveleraren i varje svensk stad, men om det är om ett år eller fyra, det spelar inte så stor roll, säger Linnéa.
Kommer ni att sluta med era andra jobb om det här företaget tar fart?
Linnéa och Jonna tittar på varandra.
– Det får vi väl se, jag är inte beredd att släppa mitt företag helt men 50-50 skulle vara bra, säger Linnéa.
– Att vara mäklare är en livsstil och jag älskar det så vi får se, håller Jonna med.