Lyxrundan är nytt tufft genrep
Yngaren runt har gjort samtliga slingor mera natursköna och omväxlande. Största nymodigheten för CK Dainons lokala cykelklassiker på söndag är en lyxrunda med hela femton bitvis riktigt tuffa mil.
Det är tänkt som ett riktigt tufft genrep inför Vätternrundan. Klarar man de här femton milen utan att ta slut blir det inga problem alls med Vätternrundan, säger Lars Persson hos arrangerande CK Dainon. För sträckningen går dessutom över några av traktens tuffare backar. Första stigningen stigningen är den från Kilaån förbi Fada. Sedan bjuder den knixiga Kvarsebovägen från Nävekvarn längs Bråviken på några rejäla motlut.
Undertecknad undrade lite över om man aldrig skulle få användning av den lättaste växeln här i trakten men när jag hade irrat mig ner dit kom den väl till pass.
Kanske kommer den tuffaste stigningen där. Men Kvarsebo till Jönåker är inte heller lätt sträckning, funderar Lars Persson.
Sedan biter det i igen i första backen upp mot Björkvik. Med över tio mil i benen kan knixarna på den nya slingan, vid Hallbosjön, bli småsega för att inte tala om slutdelen mellan Stigtomta och Tista slott som innehåller ett par tuffa backar.
Ja, där finns några riktigt tuffa motlut, säger Persson.
Vi hoppas till nästa år att ryktet har börjat gå i cykelkretsar om att den här femtonmilsrundan just är en riktigt tuff utmaning, säger Lars Persson.
Nu finns det möjlighet att köra tio, fem och två mil också. Starten har flyttats ut till Gumsbacken och den ursprungliga oftast rätt blåsiga med långa raksträckor niomilsrundan har blivit mera omväxlande mellan Bettna och målet.
Det är vajerräcken på gång nästa år och då ville vi redan nu testa att göra dra bort banan till mera omväxlande sträckor, som dessutom är betydligt vackrare där man ser mera sjö, säger Lars Persson.
Det lutar i dagsläget åt att ungefär 30 cyklister ger sig ut på den längsta rundan och att det blir ungefär lika många cyklister totalt som förra året.
Då var det knappa 150. Men efteranmälningarna varierar extremt mycket beroende på vädret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!