Magnus Jonsson tar förarplats i Tejbystall

I morgon lördag gör Magnus Jonsson debut inför Motalas storpublik i den nordiska värstingklassen, formel 2000. Han får bästa tänkbara uppbackning i form av Tobias Tejbys experthjälp och framför allt hans båt som är en av seriens bästa.

Övrigt2004-07-01 23:47
Ja, jag kan inte direkt skylla på materialet om det inte skulle gå bra. Med Tobias bakom ratten missade ju inte den här båten någon topp sex-plats på någon tidsträning.
Det innebär att man får vara med i den så kallade shoot out-tävlingen om pole position.
Siktar du så högt redan i den riktiga formel 2000-debuten?
Det är klart att man vill köra där, det vill man ju innerst inne. Men samtidigt måste jag ju göra allt för att hålla båten hel genom hela tävlingen. Bättre hälften i själva loppet är nog en mera rimlig målsättning, säger Magnus.
För klarar sig både Magnus och båten hyggligt genom Motalas bägge heat lutar det åt att det blir åtminstone ytterligare en deltävling.
Ja, då kör vi i Karlshamn. Sen har jag helt enkelt inte fått ihop en tillräckligt bra budget för att köra några flera, men det är klart att går det bra så kanske det kan bli lättare att få ihop de pengar som behövs.

Magnus Jonsson skulle ha gjort ett första formel 2000-test redan förra säsongen.
I Stockholm.
Då fick jag starta allra sist eftersom tidsträningen ju blev inställd; bedrövliga förhållanden och så Jari Honkalas otäcka olycka som gjorde att hela loppet bröts.
När det inte blev något lopp blev jag sugen att få köra åtminstone en gång till.
Jasså, du blev inte avskräckt av alla olyckor förra säsongen varav Tejbys och speciellt Honkalas var klart värst?
Nej, jag och många andra är ju tveksamma att köra på samma plats i Stockholm igen. Men båtarna är trots allt säkra det är när man blir påkörd som Honkala som läget kan bli kritiskt. Motalabanan har bara en liten del där det kan bli lite motsvall en m y c k e t bättre arrangerad tävling.
Han har fått jobba för de här rundorna vid Motala ströms utlopp i Vättern.
Det har varit att komma upp vid sextiden för att åka hit och jobba med båten, sen det vanliga jobbet som mekaniker här och så tävlingsbåten igen till tio på kvällen.
Det är debut i formel 2000. Men det är givetvis inte direkt första gången som Magnus Jonsson kör racerbåt.
Jag tävlade i SST 45 under 199399 och har ju testkört en del i år. Lite pirrigt, men det ska bli fruktansvärt kul också.
Det skiljer hela 140 hästkrafter och topphastigheten är nästan den dubbla mot Magnus gamla klass.
Farten är en kick. Det mest ovana är nog högersvängarna. Men båten (dansk Mölgaard) är ju stabil även i högerböjar. Och jag känner mig trygg med att få ta del av Tobias rutin och råd. Kul för honom att få prata lite i radion också.

Formel 2000-premiären var en ren flopp. Under tio deltagare kom till Nora, där Tejby-teamet med Jonsson saknades.
Men nu blir det nog upp emot 1415 förare. Fyra fem r i k t i g t bra och så resten av oss som slåss om platserna där bakom, ler Oxelösunds nye formel 2000-förare Magnus Jonsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om