– Problemet med bilbränder är större än många tror och de som förlorar livet är framför allt barn och ungdomar, säger Ulf Björnstig, kirurgprofessor och trafiksäkerhetsforskare på Umeå universitet.
Ulf Björnstig har undersökt alla dödsolyckor som inträffade under åren 1998 till 2008, där bilarna har börjat brinna efter krasch.
Forskningen visar att totalt 181 personer dog i sådana olyckor. Ungefär en tredjedel av de omkomna hade inga andra dödliga skador än skadorna av bilbranden, berättar han.
– De har alltså inte dött av själva kraschen utan på grund av att bilen börjat brinna.
Anledningen till att det framför allt är barn och ungdomar som dör på grund av dessa bilbränder, är att de i större omfattning reser i baksätet.
– Man är mer skyddad i baksätet. Barnen överlever själva kraschen men omkommer i branden.
Samtidigt som trafiken blir allt säkrare med allt färre dödsolyckor har antalet omkomna i olyckor där bilen börjar brinna inte visat några tendenser att gå ner.
Ulf Björnstig anser att flera åtgärder måste vidtas för att även dödsolyckor på grund av bilbränder ska minska.
– Det finns flera saker man kan göra, säger han.
För det första bör dödsolyckor där bilarna börjat brinna undersökas noggrant. Varför började det brinna? Och vad kan man göra för att minska risken för framtida bränder.
För det andra anser Ulf Björnstig att risken för bilbrand bör finnas med i de oberoende krocktester som görs i dag.
– Det innebär att man måste utföra de här testerna när motorn är i gång. Då kan man värdera om bilarna är säkra ur brandsäkerhetssynpunkt också.
För det tredje bör det utvecklas automatiska brandsläckningssystem för personbilar. Sådana system finns bland annat inom rallysporten.
– Jag vågar nog säga att det finns svenska ingenjörer som snart skulle kunna ta fram sådana system för personbilar. Men det gäller att få i gång en efterfrågan.