Marina drömmar ger kuststaden flyt

På marknadsföringsspråk finns ett uttryck som kallas för usp. Termen är en förkortning för ”unique selling point” och innebär att företaget, som lanserar en ny vara, behöver hitta vad som är unikt för just deras bilmodell eller bolåneerbjudande.

Övrigt2011-03-29 05:00

Oavsett vad man tycker om att så är fallet, lever vi i ett konsumtionssamhälle. Vi konsumerar inte bara varor, utan i hög utsträckning även varandra och vårt närsamhälle. Inför en dejt förbereder sig den ambitiösa unga mannen, eller kvinnan, genom att lyfta fram sina personliga usp:ar. Och när vi ska flytta till ett nytt bostadsområde, tar många reda på vad som skiljer det ena området från området brevid.

Det går att slå från sig behovet av usp:ar, genom att utmåla samhällsutvecklingen i nyliberala termer. Socialdemokraternas nyvalda partiledare Håkan Juholt gjorde ett försök i helgen, och slog fast att han vill leva i ett samhälle, i vilket medborgarna inte betraktas som kunder.
Resonemanget slår med all säkerhet an en sträng hos väljaren som drömmer om en tid som flytt; när Apoteket hette Apoteket och Skåne Akvavit ägdes av staten. Men i sak förändrar argumentationen inget. Medborgarna är kunder. Vår konsumentmakt ger oss möjligheten att välja alltifrån schlagervinnare till semesterorter.
Kommuner är en del av samma konsumtionssamhälle. Ju förr kommunerna inser att så är fallet, desto snarare kan de börja arbetet med att utveckla sina fördelar. Precis som för den unge mannen, som går på sin första dejt, handlar en kommuns marknadsföringsarbete mer om att lyfta fram sina fördelar, än att maskera nackdelarna.
Väldigt få väljer att flytta till, eller besöka, en kommun som verkar vara som alla andra.

Oxelösunds beslut att öka sin attraktionskraft genom att lyfta fram både skärgårdsmiljön och stålverket kan vara ett steg i rätt riktning (SN 28/3). Det finns gott om kommuner med pittoreska fiskelägen; betydligt färre har möjligheten att kombinera småskaligheten med svensk industrihistoria. Det är en usp som Oxelösund skulle ha använt sig av långt tidigare.
Ambitionerna att sätta en större marin prägel på Oxelösunds tätort är ingen garant för att nå framgång. Konkurrensen om båtfolket är hård, många stannar inte mer än en natt. Därutöver måste satsningar på ökad turism ha en bred förankring hos bofasta.
Men som ett försök att bryta en negativ trend, och göra kuststaden mindre beroende av en stor arbetsgivare, är satsningen välkommen. Usp:ar är till för att användas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om