Mattias Westins HD är snabbast

Långhåriga, skäggiga och med mage den traditionella bilden av en Harley-Davidsonåkare. Vi är medelålders, tepimplande män, som försöker hålla ordning på barnen säger Mattias Westin, ny svensk rekordhållare på sin ombyggda Harley-Davidson (HD).

Övrigt2002-06-06 23:54
Hunden Pilon möter oss vid grinden till Björkhaga, en röd stuga utanför Björkvik. Här bor Björkviks snabbaste motorcykelförare och hans tre barn Danny, Johan och Johanna.
För ett par veckor sedan satte Mattias hastighets- och tidsrekord i dragracingklassen Super Twin Top Gas. De nya svenska rekorden, och den tredje bästa tiden i Europa, lyder, 248 km/h och 8,44 sekunder. Det sistnämda rekordet förbättrade Mattias med 21 tiondelar.
Men i Tullinge, första veckan i augusti, då ska jag slå europarekordet, säger han kaxigt.
Ett italienskt team som kallas We are very, very, very, fast har rekordet just nu, vassa 7,95. I USA finns dock de snabbaste ekipagen. Rekordet ligger där på 7,76.
Jag kan ta ned min tid två-tre tiondelar till nästa tävlingen, men den sista biten kommer att bli svår, menar Mattias.
1988 började han köra dragracing med en vanligt Harley-Davidson.
I början av 90-talet bytte jag min första förgasare, -94 bytte jag motor, -96 började jag tävla i Harley Drag och -97 satte jag mitt första svenska rekord, rabblar Mattias så fort vi kommit innanför stugdörren.
För två år sedan gick han upp till Super Twin Top Gas.
Jag ville utveckla mig. Och så går det lite fortare i den här klassen. Jag hade 180 hästkrafter och fick 230.

På frågan hur man egentligen hänger kvar på en motorcykel med så mycket hästkrafter säger han:
När det börjar wobbla eller man börjar drifta då är det bara att hålla i handtaget. Släpp inte taget är något man hela tiden måste ha i huvudet.
För egen del tycker han att den tolvårige sonens friitidsintresse, skateboard, är farligare.
Han har jämnt blåmärken på sin kropp, och jag har aldrig skadat mig när jag åkt på min motorcykel.
Mattias har en egen agenturverksamhet, som han kallar det.
Jag reser från Kalix i norr till Sveg i söder och säljer bröllopsklänningar.
Ytterligheter kan tyckas.
Harleys och bröllopsklänningar fungerar perfekt tillsammans, hävdar Mattias.
Det amerikanska motorcykelmärket har alltid varit Mattias favorithoj.
Jag vet att den är en hopplöst, slö stenåldercykel och att den säljer på charm och historia. Men det räcker att jag hör den sjunga för att jag ska bli såld.
Att trimma upp en Harley från 56 hästkrafter till 230 är tjusningen i sporten.
Motorn kommer från Bristol USA, är ihopplockad i Kalix, men idéerna kommer från Björkvik, berättar Mattias vars hemlighet ligger i att cylindrarna är lika breda som de är höga.
Amerikanerna trodde inte på konceptet, men de har ändrat sig nu, säger han.
Mattias visar videobandet från Skavsta där han satte rekordet. Visar skillnaden mellan japanarna, som han kallar den andra typen av motorcyklar, och så de mullrande amerikanerna. Skillnaden är tydlig, både ljud- och bildmässigt.
Succén på Nyköpingsflygplatsen kunde dock lika gärna ha blivit ett fiasko. Dagen innan hade nämligen drivaxeln gått sönder och Björkviksteamets egen hantverkare, Sören Lund från Nyköping, fick fixa en ny. Jobbet pågick från sju till halvfyra.
Det var en halvtimme kvar till start så vi hann precis.
De andra medlemmen i teamet är Rikard Larsson, starter och mekaniker.
Man måste alltid vara två för att kunna starta en sådan här cykel, säger Mattias med anledning av den första titeln.
Sverige har flest deltagare i Super Twin Top Gas-klassen i Europa. Därför har man fixat en egen EM-tävling, Scandinavian dragracing Cup. Fyra deltävlingar återstår. I helgen i Färinge, Småland, nästa helg i Orsa, Tullinge första veckan i augusti och så Göteborg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om