Mer kramar än ramar

I januari 2011 föreslog en pressad partiledare, i syfte att driva fram idéutvecklingen i sitt eget parti, att låta ­elever få sätta betyg på sina lärare. Vem var partiledaren?

Övrigt2011-01-05 05:00

1. Lars Ohly (V)
X. Maud Olofsson (C)
2. Mona Sahlin (S)

Nja. Om vi överför gårdagens SvD-intervju till politisk frågesport, är sällskapet inte särskilt smickrande. Maud Olofsson har rätt i att Centern måste bredda sin politik. Hennes första steg mot en bredare profil har dock fler drag av bolsjevism, än bäverliberalism.
Elevmajoriteten ska få sätta betyg på den enskilda läraren. Det är ingen kvalificerad gissning att lärare – som gör sitt jobb och sätter rättvisa betyg – i sin tur får ett orättvist. Allt medan läraren – som väljer att krydda VG:n till MVG:n – får högsta poäng.
I en kreativ skola bör elevinflytandet vara stort. Likt ivriga bävrar ska eleverna lära sig att ifrågasätta så mycket fakta, och så många argument, som möjligt. Det är i ett sunt ifrågasättande som nyckeln till kunskap ligger.
Att elever ges möjligheten att ifrågasätta sina egna betyg är i sin fulla ordning. Men att ge eleverna chansen att sätta betyg på sina lärare, vars löner i värsta fall ska baseras på elevernas omdömen, är att dra inflytandet för långt.
Det blir mer kramar än ramar.

Så. Var tycker ledarredaktionen att Maud Olofsson ska lägga förslaget?
1. Kassaskåpet
X. Byrålådan
2. Papperskorgen

Fotnot:
Rätt svar är papperskorgen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om