Mer reformer gynnar miljöbilarna

Att köra bil är inte längre synonymt med att förstöra miljön. Det är en av de mest glädjande effekterna av fyra år med alliansregering. Antalet miljöbilar har ökat från runt 60 000 i slutet av 2006 till över 300 000 idag. Därför slåss alla ­partier idag för att helt ställa om bilparken till miljövänliga alternativ. Att motarbeta ­bilismen har gått ur tiden.

Övrigt2010-08-27 05:00

Tyvärr har utvecklingen stannat av på senare tid. Sedan slutet av 2008 har miljöbilar stått för en tredjedel av alla nybilsförsäljningar. Den stora ökning som skedde under mandatperiodens ökning verkar ha stagnerat. För att de övriga två tredjedelarna ska gå över till miljövänliga alternativ krävs nya tag. De reformer som genomförts har varit bra, men måste följas upp med fler.

Miljöpartiet presenterade på DN debatt för några dagar sedan sin politik för fler miljöbilar. Många av punkterna är bra. Det offentliga måste ta ansvar vid inköp av tjänstebilar, förmånsbeskattningen bör differentieras efter utsläpp och utbyggnaden av tankstationer ska stimuleras. Alla bra förslag, som dock ännu inte har förankrats i det rödgröna samarbetet. Hur dessa förslag ser ut i praktiken blir därför svårt att utvärdera.
Förslaget om ett stödsystem där den som registrerar en bil med låga utsläpp blir belönad med en summa pengar medan den som registrerar en med höga utsläpp får betala en avgift låter bra i teorin men är i praktiken redan införd. Bensinskatt, fordonsskatt och vägtullar omfördelar redan idag pengar från bränsleslukande till bränslesnåla bilar.
Miljöpartiets förslag övertrumfas dessutom med råge av Alliansens nya supermiljöbilspremie, där den som köper en riktigt bränslesnål bil subventioneras med 40 000 kronor. På så sätt gynnas elbilar och biogasbilar, som drar betydligt mindre än den vanligare etanolbilen. Hittills har detta löfte mottagits med skeptiska ögon, främst eftersom försäljningen av dessa bilar fortfarande är väldigt lågt. Men samma skepsism fanns inför den första miljöbilspremien. Den överträffade alla förväntningar.
Miljöpartiet gör sitt bästa för att framställa bilden av att de själva startade utvecklingen med fler sålda miljöbilar och att denna utveckling sedan bara rullat på under Alliansens tid vid makten. Inget kunde vara mer fel.

Från början av 2006 till riksdagsvalet i september ökade andelen nyregistrerade miljöbilar från 10,8 till 11,0 procent. Ett år efter regeringsskiftet var samma siffra 15,6 procent och ytterligare ett år senare 35,7 procent. Med miljöbilspremien exploderade försäljningen på allvar.
Sverige har hunnit långt i sin omställning till miljövänliga bilar. För att upprätthålla den ledningen räcker det inte att sitta still. Nya reformer behövs.

Erik Hultgren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om